Przejdź do treści

Kierunki działania WITD w 2025 r.


Wstęp

Dnia 6 września 2024 r. upłynęła kolejna rocznica uchwalenia ustawy z dnia 6 września 2011 r. o transporcie drogowym, zwanej dalej również „u.t.d.” (Dz. U. z 2024 r. poz. 1539). Przepisy tej ustawy od prawie 23 lat kształtują warunki funkcjonowania Inspekcji Transportu Drogowego i wpływają na zmianę warunków wykonywania przewozów drogowych w Polsce. Obecna złożona sytuacja w sektorze transportu drogowego, z którą zetknęły się niektóre polskie przedsiębiorstwa transportowe w związku z wybuchem wojny w Ukrainie oraz nałożeniem obustronnych sankcji gospodarczych przez państwa Unii Europejskiej oraz Federacji Rosyjskiej, a także kryzysem rynku przewozów realizowanych przez naszych przewoźników w kierunkach wschodnich, pokazuje jak ważną rolę pełni Inspekcja Transportu Drogowego w kontroli przewozów drogowych i w eliminowaniu nieuczciwej konkurencji. W związku z trudną sytuacją na granicy wschodniej, w szczególności z Ukrainą, były prowadzone zintensyfikowane działania kontrolne ukierunkowane na weryfikowanie prawidłowości wykonywania przewozów przez przewoźników z krajów trzecich, w tym przestrzegania obowiązujących przepisów dotyczących warunków przewozów oraz posiadania odpowiednich dokumentów.

Podstawowym zadaniem Inspekcji Transportu Drogowego jest prowadzenie kontroli na drogach oraz w innych miejscach prowadzenia działalności gospodarczej przez uczestników przewozu określonych w ustawie o transporcie drogowym. W okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 roku inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego zatrudnieni w wojewódzkich inspektoratach transportu drogowego przeprowadzili 210 445 kontroli drogowych pojazdów w zakresie transportu drogowego, wydając 26 448 decyzji administracyjnych o nałożeniu kary pieniężnej za naruszenia przepisów w związku z wykonywaniem transportu drogowego oraz 56 747 mandatów karnych w oparciu o przepisy u.t.d. Ponadto inspektorzy wydali 2457 decyzji związanych z naruszeniami ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 643) i nałożyli 25 450 mandatów karnych za naruszenia przepisów ruchu drogowego. W wyniku stwierdzenia niewłaściwego stanu technicznego pojazdów, zatrzymano 12 896 dowodów rejestracyjnych. Jednym z priorytetowych zadań realizowanych przez Inspekcję Transportu Drogowego jest również ochrona infrastruktury drogowej poprzez kontrolę masy, nacisków osi, a także wymiarów pojazdów. W 2024 roku inspektorzy skontrolowali w tym zakresie łącznie 24 725 pojazdów, a w efekcie ujawnionych naruszeń przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1251, zwana dalej p.r.d.) oraz u.t.d., dotyczących ważenia pojazdów, nałożono 3426 sankcji w formie decyzji administracyjnych, a także ukarano 10 659 kierowców mandatami karnymi.

Inspektorzy transportu drogowego prowadzili również kontrole w siedzibach firm wykonujących przewozy drogowe, kontrolując 1 742 892 dni pracy kierowców, wydając 1479 decyzji administracyjnych o nałożeniu kar pieniężnych na podstawie u.t.d., a także 192 decyzje administracyjne dotyczące przewozu towarów niebezpiecznych oraz nakładając 301 mandatów karnych. Planowana liczba kontroli wewnętrznych przewoźników jest efektem wdrożenia w Polsce przepisów dyrektywy 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady dyrektywy 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń (WE) nr 561/2006 i (UE) nr 165/2014 oraz dyrektywy 2002/15/WE w odniesieniu do przepisów socjalnych dotyczących działalności w transporcie drogowym oraz uchylająca dyrektywę Rady 88/599/EWG. W celu realizacji zadań przewidzianych w dyrektywie 2006/22/WE przygotowana została „Krajowa Strategia Kontroli przepisów w zakresie czasu jazdy i czasu postoju, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców na lata 2025 – 2026”, przyjęta przez szefów pięciu organów uprawnionych do kontroli (Głównego Inspektora Transportu Drogowego, szefa Krajowej Administracji Skarbowej, Głównego Inspektora Pracy, Komendanta Głównego Policji, Komendanta Głównego Straży Granicznej) oraz zatwierdzona przez Ministra Infrastruktury, a następnie przekazana Radzie Ministrów. Strategia ta określa zadania i ich podział pomiędzy poszczególne organy kontrolne, w zakresie kontroli przestrzegania przepisów rozporządzeń Unii Europejskiej dotyczących norm czasu prowadzenia pojazdów, wymaganych przerw i odpoczynków kierowców. W ramach Krajowej Strategii Kontroli łącznie do podziału przez wszystkie służby Inspekcji Transportu Drogowego przypada do kontroli ponad 8 mln dni pracy kierowców, przy czym udział Inspekcji Transportu Drogowego w ramach tego zadania jest największy spośród wszystkich organów i wynosi (łącznie z kontroli drogowych oraz kontroli w przedsiębiorstwach) 77,71% ogółu kontroli.

Z dniem 1 listopada 2024 r. weszła w życie ustawa z dnia 25 września 2024 r. o zmianie ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1544). Przedmiotowa ustawa wprowadziła zmiany do u.t.d. w zakresie obowiązku dokonania przez przewoźników zagranicznych (spoza UE i EOG) przed rozpoczęciem przewozu na terytorium RP rejestracji międzynarodowych przewozów drogowych rzeczy w systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi, zwanego dalej „systemem SENT/RMPD”. Ustawa skróciła okres vacatio legis dla wprowadzenia obowiązku rejestracji w systemie SENT/RPMD przewoźników zagranicznych spoza UE wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe – z 1 stycznia 2025 r. do 1 listopada 2024 r. Przedmiotowe zmiany przyczyniają się do skuteczniejszej kontroli zezwoleń zagranicznych wymaganych przez przepisy wiążących RP umów międzynarodowych dotyczących transportu drogowego, a także do poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach oraz zwalczania szarej strefy w przewozach drogowych.

I. Cele

Wyznaczając kierunki działania Inspekcji Transportu Drogowego na rok 2025, Główny Inspektor Transportu Drogowego miał na celu:

1. Ochronę polskiego rynku transportowego poprzez:

  • kontrolę uprawnień do wykonywania przewozów drogowych,
  • kontrolę dokumentów wymaganych na podstawie u.t.d., międzynarodowych umów dwustronnych oraz prawa Unii Europejskiej,
  • podejmowanie działań ukierunkowanych na kontrolę zezwoleń wymaganych    w umowach międzynarodowych, w tym także kontrolę postanowień umowy między Unią Europejską a Rządem Ukrainy o przewozach drogowych, zawartej w Lyonie dnia 29 czerwca 2022 r.,
  • kontrolę z uwzględnieniem warunków wynikających z rozporządzenia 2024/1865 w sprawie zmiany rozporządzenia (WE) nr 765/2006 dotyczącego środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy oraz rozporządzenia Rady (UE) 2024/1745 z dnia 24 czerwca 2024 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 833/2014 dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie,
  • kontrolę dokumentów w zakresie dopuszczalności wykonywania przewozów drogowych przez przedsiębiorcę zagranicznego lub pojazdem zarejestrowanym za granicą, bez zezwolenia na przewóz kabotażowy,
  • kontrolę przewoźników z uwzględnieniem zrównoważonego udziału kontroli przewoźników krajowych i zagranicznych,
  • prowadzenie skutecznej kontroli zezwoleń zagranicznych poprzez sprawdzanie obowiązku rejestracji w systemie RMPD, poprawności przekazanych do rejestru danych, a także posiadania numeru referencyjnego zgłoszenia przez  przewoźników zagranicznych wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe rzeczy celem zwiększenia efektywności kontroli podmiotów uczestniczących w przewozach drogowych.

2. Poprawę rozwoju i regulację sektora transportowego poprzez:

  • badanie przesłanek, prowadzenie postępowań i nakładanie sankcji w stosunku do innych podmiotów wykonujących czynności związane z przewozem drogowym, wymienionych w art. 92a ust. 11 u.t.d, jeżeli wiedzieli oni lub w świetle wszystkich istotnych okoliczności, powinni byli wiedzieć, że zlecone przez nich usługi transportowe wiążą się z powstaniem naruszenia,
  • kontrolę przestrzegania warunków wykonywania transportu drogowego
    oraz przewozu na potrzeby własne, określonych w licencjach, zezwoleniach
    i zaświadczeniach, w tym kontrolę wymaganych uprawnień dostępu do rynku przewoźników wykonujących międzynarodowy transport drogowy rzeczy pojazdami o dmc powyżej 2,5 t i nieprzekraczającej 3,5 t,
  • kontrolę przedsiębiorców w zakresie przestrzegania przez nich regulacji dotyczących dostępu do rynku, w szczególności w zakresie realizacji wymogu posiadania bazy eksploatacyjnej, wymaganych kompetencji zawodowych oraz odpowiedniej zdolności finansowej,
  • zwalczanie i przeciwdziałanie przypadkom nieuczciwej konkurencji, w szczególności poprzez przeprowadzanie kontroli pojazdów o dmc  nieprzekraczającej 3,5 t, realizujących przewozy rzeczy z przekroczeniem dopuszczalnej ładowności,
  • prowadzenie kontroli ukierunkowanych na eliminowanie nieuczciwej konkurencji w przewozach osób, pośrednictwie przy przewozach osób oraz przewozach wykonywanych taksówkami,
  • prowadzenie kontroli w organach samorządu terytorialnego, w ramach nadzoru nad prawidłowością wydawania licencji i zezwoleń w krajowym transporcie drogowym,
  • kontrolę przestrzegania przepisów ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 1218),
  • kontrolę pośredników przy przewozie rzeczy (spedytorów), nadawców, odbiorców, podwykonawców w zakresie zlecenia przewozu drogowego podmiotowi nieposiadającemu uprawnienia do wykonywania przewozu drogowego, w szczególności uprawnień wymaganych odpowiednio do rodzaju wykonywanego przewozu.

3. Poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez:

  • kontrolę kierujących pojazdami pod kątem ewentualnych manipulacji w tachografach, skutkującą możliwością zatrzymania prawa jazdy w trybie art. 135a ust. 1 pkt 2a) p.r.d,
  • kontrolę kierujących pojazdami, w tym w szczególnych przypadkach samochodami osobowymi, gdy zachodzi uzasadnione podejrzenie, że kierują pojazdem w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu,
  • kontrolę kierujących (również kierujących samochodami osobowymi, którzy rażąco naruszyli przepisy o ruchu drogowym lub spowodowali zagrożenie bezpieczeństwa),
  • kontrolę przestrzegania przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, przerw i odpoczynków kierowcy – w transporcie pozawspólnotowym na podstawie umowy AETR, w transporcie wewnątrzwspólnotowym –
    zgodnie z przepisami rozporządzeń WE,
  • kontrolę przewozu drogowego towarów niebezpiecznych zgodnie z przepisami ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych oraz umowy dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR), sporządzonej w Genewie z dnia 30 września 1957 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 891),
  • przeprowadzanie oceny ryzyka na poziomie wojewódzkim w zakresie oceny działalności uczestników przewozu towarów niebezpiecznych,
  • przeprowadzanie oceny zgodności bezpieczeństwa działalności uczestników przewozu drogowego towarów niebezpiecznych na podstawie weryfikacji m.in. rocznych sprawozdań uczestników przewozu drogowego towarów niebezpiecznych oraz informacji o poważnych wypadkach lub awarii w przewozie towarów niebezpiecznych,
  • analizę informacji zgromadzonych na podstawie przeprowadzonych kontroli drogowych oraz kontroli w siedzibach przedsiębiorców,
  • kontrolę dokumentów uprawniających do prowadzenia pojazdów, zgodnie z przepisami u.t.d.,
  • egzekwowanie od kierowców i przedsiębiorców osobiście wykonujących przewozy obowiązku przestrzegania przepisów ustawy p.r.d.,
  • współpracę z Policją w zakresie udzielania pomocy organom prowadzącym postępowania w sprawach wypadków drogowych i katastrof celem ustalenia ich przyczyn,
  • kontrolę przestrzegania przepisów o dopuszczalnych parametrach pojazdu,
  • kontrolę przestrzegania przepisów dotyczących budowy, instalacji, użytkowania, sprawdzania i kontrolowania urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym w celu weryfikacji zgodności z rozporządzeniem 561/2006 (WE), dyrektywą 2002/15/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywą Rady 92/6/EWG – w transporcie pozawspólnotowym na podstawie Umowy AETR, w transporcie wewnątrzwspólnotowym – zgodnie z przepisami rozporządzenia 2014/165 UE,
  • kontrolę podmiotów wykonujących pilotaż pojazdów nienormatywnych podczas wykonywanych przewozów drogowych,
  • realizowanie działań wynikających z dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/47/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie drogowej kontroli technicznej dotyczącej zdatności do ruchu drogowego pojazdów użytkowych poruszających się w Unii oraz uchylającej dyrektywę 2000/30/WE (Dz. Urz. UE L 127 z 29.4.2014, z późn. zm.), wdrożonej ustawą z dnia 13 czerwca 2019 r.                o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 1466 ), a także rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/2205 z dnia 29 listopada 2017 r. w sprawie szczegółowych zasad dotyczących procedur zgłaszania pojazdów użytkowych wykazujących poważne lub niebezpieczne usterki stwierdzone podczas drogowej kontroli technicznej (Dz. Urz. UE L 314 z 30.11.2017, str. 3), wdrożonego ustawą z dnia 25 lutego 2021 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym  (Dz. U. z 2021 r. poz. 674 ), w szczególności w zakresie planowania i realizacji wstępnych oraz szczegółowych drogowych kontroli technicznych pojazdów kategorii M2, M3, N2 i N3, przyczep kategorii  O3   i O4,oraz ciągników kołowych kategorii T1b, T2b, T3b, T4.1b, T4.2b, T4.3bi T5oraz identyfikacji podmiotów wykonujących przewóz drogowy o wysokim współczynniku ryzyka występowania naruszeń dotyczących stanu technicznego pojazdów kategorii M2, M3, N2 i N3 i przyczep kategorii O3 i O4 oraz przeprowadzania oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy w zakresie występowania naruszeń dotyczących stanu technicznego zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 24 marca 2023 r.
    w sprawie systemu oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy(Dz. U.  poz. 626);

4. Poprawę jakości świadczonych usług w transporcie drogowym poprzez:

  • kontrolę spełniania przez przedsiębiorców wykonujących transport drogowy wymogów określonych przepisami u.t.d. oraz przepisami rozporządzeń wspólnotowych regulujących dostęp do rynku usług transportowych,
    w szczególności dotyczących spełniania przez przedsiębiorców warunków potrzebnych do uzyskania uprawnień w zakresie krajowych
    i międzynarodowych zarobkowych przewozów drogowych osób i rzeczy,
  • kontrolę przestrzegania przepisów określonych w umowie o międzynarodowych przewozach szybko psujących się artykułów żywnościowych i o specjalnych środkach transportu do tych przewozów (ATP) przyjętej w Genewie dnia 1 września 1970 r. (Dz. U. z 2022 r. poz. 1824) oraz w przepisach krajowych dotyczących przewozu żywności,
  • kontrolę warunków przewozu zwierząt określonych w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz.U. z 2023 r. poz. 1580),
  • kontrolę transportu produktów roślinnych objętych nadzorem fitosanitarnym,
  • podejmowanie działań w zakresie przewozu osób, wymierzonych w „szarą strefę” i zwalczanie nieuczciwej konkurencji w przewozach „taxi”.

5. Poprawę stanu infrastruktury drogowej poprzez:

  • planowanie, organizowanie i realizowanie przez Wojewódzkich Inspektorów Transportu Drogowego kontroli dotyczących mas pojazdów lub zespołów pojazdów w taki sposób, aby obejmowały one w każdym roku kalendarzowym co najmniej 5% ogólnej liczby kontroli w zakresie przewozu drogowego,
  • prowadzenie kontroli masy i nacisków osi z wykorzystaniem wag przenośnych do ważenia pojazdów w ruchu, zakupionych wraz z 74 pojazdami w ramach projektu „Wzmocnienie potencjału Inspekcji Transportu Drogowego”,
  • kontrolę szczegółową stanu technicznego pojazdów, wpływającą na stan infrastruktury drogowej z użyciem mobilnych jednostek diagnostycznych zakupionych w ramach realizacji projektu „Wzmocnienie potencjału Inspekcji Transportu Drogowego”,
  • kontrolę stosowania się przez przedsiębiorców i kierowców do określonych przepisami ograniczeń wymiarów, masy i nacisków osi pojazdów, a także kontrolę zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych,
  • współpracę z zarządami dróg w celu przebudowy istniejących punktów, a także projektowania i budowy nowych bezpiecznych miejsc parkingowych przeznaczonych do postoju pojazdów realizujących przewozy drogowe oraz umożliwiających przeprowadzanie uprawnionym organom kontroli drogowych pojazdów ciężarowych i autobusów,
  • ochronę nawierzchni dróg publicznych przed ich degradacją, związaną
    z przejazdem pojazdów nienormatywnych, którymi wykonywany jest przewóz drogowy drewna.

6. Poprawę warunków pracy kierowców poprzez:

  • kontrolę stanu technicznego pojazdów,
  • kontrolę spełniania przez kierowców wymagań określonych przepisami u.t.d.,
  • kontrolę przestrzegania przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, przerw i okresów odpoczynku kierowców wykonujących przewozy drogowe rzeczy i osób,
  • kontrolę przepisów w zakresie przestrzegania czasu pracy przez przedsiębiorców osobiście wykonujących przewozy drogowe oraz osoby niezatrudnione przez przedsiębiorcę, lecz osobiście wykonujące przewozy drogowe na jego rzecz,
  • informowanie przewoźników i zatrudnianych przez nich kierowców na temat regulacji transportowych,
  • kontrolę przepisów ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym,
  • kontrolę stosowania tachografów w transporcie drogowym z wykorzystaniem zdalnego pobierania danych z tachografów przy wykorzystaniu systemu DSRC.

7. Ochronę środowiska naturalnego poprzez:

  • kontrolę stanu technicznego pojazdów, z uwzględnieniem kontroli wycieków płynów eksploatacyjnych, a także prowadzeniem kontroli emisji spalin i zadymienia z wykorzystaniem dymomierzy, w szczególności będących na wyposażeniu 74 pojazdów zakupionych w ramach realizacji projektu „Wzmocnienie potencjału Inspekcji Transportu Drogowego”, a także mobilnych jednostek diagnostycznych,
  • planowanie i organizowanie kontroli technicznych pojazdów kategorii M2, M3, N2 i N3 i przyczep kategorii O3 i O4 w taki sposób, aby liczba tych kontroli obejmowała co najmniej 5% łącznej liczby takich pojazdów zarejestrowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • prowadzenie działań kontrolnych zmierzających do wycofania z ruchu drogowego pojazdów niesprawnych technicznie, nieprawidłowo oznakowanych  i wyposażonych oraz nadmiernie zanieczyszczających środowisko,
  • kontrolę szczegółowych warunków przewozu drogowego towarów niebezpiecznych,
  • kontrolę przemieszczania odpadów, w tym w szczególności przemieszczania odpadów w ruchu międzynarodowym zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1587, z późn. zm.), ustawy
    z dnia 29 czerwca 2007 r. o międzynarodowym obrocie odpadami (Dz. U. z 2024 r. poz. 746) oraz innymi przepisami międzynarodowymi,
  • kontrolę rodzaju paliwa stosowanego w pojazdach mechanicznych.

8. Ugruntowanie pozytywnego wizerunku Inspekcji Transportu Drogowego, jako specjalistycznej jednostki kontrolnej poprzez:

  • udział w projektach i inicjatywach Unii Europejskiej określonych w u.t.d.  oraz działaniach w ramach ECR,
  • współpracę z organizacjami i stowarzyszeniami zrzeszającymi przewoźników drogowych,
  • zapewnienie uczestnictwa, w skoordynowanych kontrolach drogowych, zgodnie z u.t.d.,
  • zapewnienie uczestnictwa w skoordynowanych drogowych kontrolach technicznych pojazdów, zgodnie z u.t.d.,

II. Główne kierunki działania

Działając na podstawie art. 54 ust. 3 u.t.d. oraz mając na uwadze skuteczne wykonywanie przez Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego w Lublinie swoich ustawowych zadań, ustala się następujące kierunki działania WITD Lublin na rok 2025.

1. Działania w obszarze zapewnienia uczciwej konkurencji w przewozach drogowych.

W ramach zapewnienia uczciwej konkurencji w przewozach drogowych przewiduje się następujące działania o charakterze ogólnokrajowym:

  1. podejmowanie przez inspektorów cyklicznych prób przeprowadzenia kontroli w stosunku do przedsiębiorców niepoddających się lub uniemożliwiających przeprowadzenie kontroli w siedzibach przedsiębiorstw,
  2. zwalczanie i przeciwdziałanie przypadkom nieuczciwej konkurencji, w szczególności poprzez przeprowadzanie kontroli pojazdów o dmc  nieprzekraczającej 3,5 t, realizujących przewozy rzeczy z przekroczeniem dopuszczalnej ładowności (614 kontroli),
  3. kontrolę przewoźników wykonujących międzynarodowy transport drogowy rzeczy pojazdami o dmc powyżej 2,5 t i nieprzekraczającymi 3,5 t pod kątem wymaganych uprawnień w zakresie  dostępu do rynku (246 kontroli),
  4. kontrolę pojazdów wyposażonych w urządzenia rejestrujące pod kątem występowania niedozwolonych urządzeń i manipulacji tachografów,
  5. identyfikowanie i tworzenie warunków do eliminowania nieuprawnionych działań na rynku przewozów transportowych,
  6. zwalczanie nieuczciwej konkurencji w przewozach  realizowanych taksówkami,  w szczególności poprzez podejmowanie działań wymierzonych w „szarą strefę”,
  7. kontrolę przestrzegania przepisów ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi,
  8. kontrolę przewoźników z uwzględnieniem zrównoważonego udziału kontroli przewoźników krajowych i zagranicznych, w tym kontroli przewozów kabotażowych pod kątem zgodności ich wykonywania z obowiązującymi przepisami prawa,
  9. prowadzenie kontroli podmiotów wykonujących czynności związane z przewozem drogowym, wymienionych w art. 92a ust. 11 pkt 1 – 8 u. t. d.  w zakresie zlecania przewozu drogowego podmiotowi nieposiadającemu uprawnienia do wykonywania przewozu drogowego, w szczególności pod kątem kontroli uprawnień wymaganych odpowiednio do rodzaju wykonywanego przewozu,
  10. prowadzenie kontroli oraz sprawdzanie warunków i zasad dotyczących przewozów kabotażowych, określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczącym wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych,
  11. współpracę z GITD  w zakresie wydawania certyfikatów potwierdzających spełnienie odpowiednich wymogów bezpieczeństwa lub warunków dopuszczenia do ruchu oraz formularzy jazd,
  12. zwalczanie nieuczciwej konkurencji ze strony podmiotów niemających uprawnień do wykonywania transportu drogowego osób lub rzeczy. Działania te będą polegać na prowadzeniu kontroli drogowych oraz kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorców oraz prowadzeniu postępowań w przedmiocie nałożenia kar pieniężnych za naruszenia związane z brakiem takich uprawnień,
  13. podejmowanie działań ukierunkowanych na kontrolę zezwoleń wymaganych w umowach międzynarodowych, w tym także kontrolę przestrzegania postanowień umowy między Unią Europejską a Rządem Ukrainy o przewozach drogowych, zawartej w Lyonie dnia 29 czerwca 2022 r.,
  14. weryfikację przewoźników drogowych z kapitałem krajów trzecich w związku z wejściem w życie rozporządzenia Rady (UE) 2024/1745 z dnia 24 czerwca 2024 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 833/2014 dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie (Dz. Urz. UE.L z 2024 r. poz. 1745) oraz rozporządzenia Rady (UE) 2024/1865 z dnia 29 czerwca 2024 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (WE) nr 765/2006 dotyczącego środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy (Dz. Urz. UE.L z 2024 r. poz. 1865) – art. 92f u.t.d.

2. Prowadzenie działań kontrolnych w celu zapewnienia przestrzegania przez przewoźników postanowień umów dwustronnych w zakresie międzynarodowego transportu drogowego.

W celu zapobiegania przypadkom naruszania przepisów określonych w międzynarodowych umowach dotyczących transportu drogowego, przewiduje się podjęcie następujących działań:

  1. wykonywanie kontroli drogowych na międzynarodowych i krajowych szlakach drogowych, ze szczególnym uwzględnieniem kontroli wymagań dotyczących zezwoleń określonych w umowach międzynarodowych (6385 kontroli podmiotów zagranicznych),
  2. współpracę z innymi organami kontrolnymi w zakresie kontroli wymagań dotyczących zezwoleń określonych w umowach międzynarodowych,
  3. podejmowanie działań kontrolnych na wniosek stowarzyszeń przewoźników i obywateli informujących o przypadkach łamania przepisów transportowych wynikających z umów międzynarodowych,
  4. prowadzenie szkoleń wewnętrznych dla inspektorów transportu drogowego opartych na realnych przypadkach kontroli, w których wykryte zostały naruszenia związane z wykonywaniem przewozów międzynarodowych celem poprawienia skuteczności kontroli,
  5. kontrola zezwoleń zagranicznych wydanych przez ministra właściwego ds. transportu przy wykorzystaniu systemu Elektronicznej Kontroli Zezwoleń.

3. Poprawa bezpieczeństwa w przewozach osób oraz zwalczanie nieuczciwej konkurencji, w szczególności na rynku przewozów regularnych, okazjonalnych
i
przewozów taksówkami.

W ramach poprawy bezpieczeństwa w przewozie drogowym osób oraz w zakresie zwalczania nieuczciwej konkurencji, przewiduje się następujące działania:

  1. wykonywanie przez WITD  w ramach RPK minimum 10% z ogólnej liczby kontroli drogowych, w zakresie transportu drogowego osób (1228 kontroli),
  2. prowadzenie akcji kontrolnych w aglomeracjach miejskich na terenie województw dotyczących przewozów osób w krajowym transporcie drogowym osób pojazdami przystosowanymi konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie             z kierowcą, z uwzględnieniem przestrzegania przepisów określonych w art. 18 ust. 5 u.t.d. w wymiarze minimum 3% ogólnej liczby kontroli (368 kontroli),
  3. kontrole autobusów komunikacji regularnej i przewozów okazjonalnych ze szczególnym ukierunkowaniem na kontrolę stanu technicznego pojazdów oraz kierowców w zakresie stanu trzeźwości i przestrzegania przepisów o czasie prowadzenia pojazdów,
  4. prowadzenie nadzoru nad obowiązkami wprowadzonymi ustawą z dnia 16 maja 2019 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1180 oraz z 2020 r. poz. 568 i 1747), w tym w zakresie przestrzegania obowiązku uzyskania licencji upoważniającej do wykonywania transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie osób przez wszystkich pośredniczących przy przewozie osób,
  5. prowadzenie ogólnokrajowej akcji kontrolnej pod nazwą „Bezpieczny Autokar” polegającej na wzmożonej kontroli autobusów przewożących turystów w miesiącach zimowych (ferie) i letnich (wakacje) oraz akcji informacyjnej skierowanej do kierowców i pasażerów autobusów,
  6. przeprowadzanie akcji pod nazwą „Bezpieczna droga do szkoły” w zakresie kontroli regularnych przewozów dzieci do szkół, ze szczególnym uwzględnieniem przestrzegania przepisów o czasie pracy oraz spełnienia wymagań w zakresie kwalifikacji kierowców, a także stanu technicznego pojazdów,
  7. prowadzenie kontroli skierowanych na eliminowanie nieuczciwej konkurencji ze szczególnym uwzględnieniem uprawnień nadanych art. 69 ust. 1a u.t.d., w zakresie kontroli przewozów regularnych osób oraz przewozów wykonywanych taksówkami,
  8. udział w międzynarodowych akcjach kontroli autobusów, w ramach członkostwa w Europejskiej Kontroli Drogowej (ECR),
  9. prowadzenie doraźnych kontroli przedsiębiorstw prowadzących działalność
    w zakresie transportu osób na podstawie uzasadnionych wniosków składanych przez obywateli i inne podmioty.

4. Poprawa przestrzegania przez kierowców i przewoźników przepisów dotyczących maksymalnych norm prowadzenia pojazdów, minimalnych przerw i okresów odpoczynku jako element socjalnej i uczciwej konkurencji.

W ramach działalności Inspekcji Transportu Drogowego prowadzonej w zakresie realizacji zadań zdefiniowanych w tym obszarze przewiduje się:

  1. realizację zadań określonych w ramowym planie kontroli sformułowanym zgodnie z założeniami „Krajowej Strategii Kontroli przepisów w zakresie czasu jazdy i czasu postoju, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców na lata 2025-2026”, która została opracowana we współpracy z innymi właściwymi organami uprawnionymi do kontroli,
  2. szczegółową kontrolę przestrzegania przez kierowców przepisów w zakresie norm prowadzenia pojazdu, przerw i okresów odpoczynku, w ilości co najmniej 75% ogólnej liczby kontroli drogowych pojazdów, w ramach RPK (9210 kontroli i 92097 dni czasu pracy kierowców),
  3. prowadzenie szczegółowych kontroli w siedzibach przedsiębiorstw w zakresie stosowania przez przewoźników i kierowców norm czasu prowadzenia pojazdów, wymaganych przerw i odpoczynków oraz przepisów o stosowaniu urządzeń rejestrujących, z uwzględnieniem zadań kontrolnych określonych w „Krajowej Strategii Kontroli przepisów w zakresie czasu jazdy i czasu postoju, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców na lata 2025 – 2026”,
  4. przeprowadzenie kontroli w stosunku do przedsiębiorców ujętych w wykazie podmiotów o wysokim współczynniku ryzyka występowania naruszeń,
  5. szczegółową kontrolę pojazdów wyposażonych w urządzenia rejestrujące pod kątem występowania niedozwolonych urządzeń i manipulacji tachografów,
  6. udział w skoordynowanych kontrolach drogowych kierowców pojazdów objętych zakresem rozporządzeń dotyczących norm czasu prowadzenia pojazdu, przerw w jeździe oraz odpoczynku kierowców oraz stosowania urządzeń rejestrujących
    w transporcie drogowym,
  7. poprawę warunków pracy kierowców poprzez kontrolę przepisów ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym.

5. Przeciwdziałanie procesowi degradacji dróg.

W ramach działalności Inspekcji Transportu Drogowego w zakresie kontroli masy, wymiarów i nacisków na osie pojazdów przewiduje się podjęcie następujących działań:

  1. prowadzenie systematycznych kontroli mas i nacisków osi pojazdów ciężarowych w wyznaczonych punktach, wyposażonych w wagi stacjonarne lub przystosowanych do pomiarów wagami przenośnymi zgodnie z przepisami p.r.d.,
  2. wykonywanie w ramach RPK 5% kontroli drogowych wymiarów, masy i nacisków na osie pojazdów poniżej 3,5 t  (614 kontroli),
  3. wykonywanie w ramach RPK 6% kontroli drogowych wymiarów, masy i nacisków na osie pojazdów powyżej 3,5 t (737 kontroli), przy czym po spełnieniu wymogu 30% skuteczności kontroli pojazdów naruszających przepisy odnoszące się do pojazdów powyżej 3,5 t, liczba kontroli w tym zakresie dla każdego WITD może zostać zmniejszona o 15% pierwotnego planu, natomiast przy zachowaniu 20% skuteczności kontroli pojazdów naruszających przepisy odnoszące się do pojazdów powyżej 3,5 t – liczba kontroli w tym zakresie może zostać zmniejszona o 10%,
  4. planowanie, organizowanie i realizowanie przez kontroli dotyczących mas pojazdów lub zespołów pojazdów w taki sposób, aby obejmowały one w każdym roku kalendarzowym co najmniej 5% ogólnej liczby kontroli w zakresie przewozu drogowego,
  5. prowadzenie kontroli masy i nacisków osi z wykorzystaniem wag przenośnych do ważenia pojazdów w ruchu, zakupionych wraz z 74 pojazdami w ramach projektu „Wzmocnienie potencjału Inspekcji Transportu Drogowego”,
  6. kontrolę szczegółową stanu technicznego pojazdów, wpływającą na stan infrastruktury drogowej z użyciem mobilnych jednostek diagnostycznych, zakupionych w ramach realizacji projektu „Wzmocnienie potencjału Inspekcji Transportu Drogowego”,
  7. szczegółową kontrolę w zakresie wymogu posiadania przez przewoźników zezwoleń na przejazd pojazdem nienormatywnym oraz przestrzegania warunków w nich określonych,
  8. prowadzenie postępowań i nakładanie sankcji na inne podmioty wykonujące czynności związane z przewozem drogowym, jeżeli podmioty te miały wpływ lub godziły się na powstanie naruszeń,
  9. prowadzenie kontroli w celu ochrony nawierzchni dróg publicznych przed ich degradacją, związanych z przejazdem pojazdów nienormatywnych, którymi wykonywany jest przewóz drogowy drewna w ramach realizacji porozumienia o współdziałaniu Inspekcji Transportu Drogowego i Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe,
  10. współpracę z zarządami dróg w celu przebudowy istniejących punktów, a także projektowania i budowy nowych bezpiecznych miejsc parkingowych przeznaczonych do postoju pojazdów realizujących przewozy drogowe oraz umożliwiających przeprowadzanie uprawnionym organom kontroli drogowych pojazdów ciężarowych                i autobusów,
  11. zapewnienie użytkowania w możliwie największym stopniu budowanych punktów kontrolnych wyposażonych w preselekcyjne wagi umożliwiające typowanie pojazdów, powstające w ramach wspólnego systemu kontroli parametrów pojazdów, który jest efektem współpracy pomiędzy Inspekcją Transportu Drogowego a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad,
  12. pomoc w tworzeniu automatycznego systemu ujawniania i sankcjonowania naruszeń związanych z przekroczeniem masy i nacisków osi pojazdów.

III. Działania w pozostałych obszarach.

1. W zakresie prowadzonych kontroli na drogach:

  1. prowadzenie przez inspektorów WITD w Lublinie kontroli na drogach, w wyznaczonych punktach kontroli, z uwzględnieniem zadań określonych w „Ramowym Planie Kontroli Inspekcji Transportu Drogowego w 2025 roku”, zwanym dalej „RPK”, tj. 12280 kontroli;
  2. realizację w ramach RPK minimum 8% kontroli drogowych dotyczących drogowego przewozu towarów niebezpiecznych (982 kontrole);
  3. prowadzenie działań kontrolnych w zakresie kontroli stanu technicznego pojazdów (5390 kontroli), w tym kontroli emisji spalin pojazdów (123 kontrole) zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 listopada 2019 r. w sprawie kontroli ruchu drogowego (Dz.U. z 2019 poz. 2141);                     
  4. szczegółową kontrolę krajowego przewozu odpadów i międzynarodowego przewozu odpadów ze szczególnym uwzględnieniem głównych szlaków drogowych oraz dróg w obrębie granic wewnątrzwspólnotowych, w związku ze zniesieniem kontroli granicznych na granicach między państwami należącymi do strefy Schengen, przy czym ogólna liczba kontroli odpadów powinna stanowić minimum 3% (368 kontroli) ogólnej liczny skontrolowanych pojazdów w ramach RPK;
  5. prowadzenie we współpracy z Krajową Administracją Skarbową kontroli akcyjnych w zakresie rodzaju używanego paliwa w pojazdach samochodowych,  z wykorzystaniem należącego do KAS  specjalistycznego sprzętu, z uwagi na brak wyposażenia wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego w specjalistyczny sprzęt (chromatografy gazowe), niezbędny do prowadzenia takich kontroli oraz brak aktualnie środków na ich zakup;
  6. wykonywanie kontroli dynamicznych – polegających na zatrzymywaniu pojazdów w ruchu i kierowaniu na miejsce prowadzenia kontroli, co ma zapobiegać omijaniu stałych miejsc kontroli Inspekcji, przez kierowców i przewoźników najczęściej naruszających przepisy;
  7. prowadzenie przez inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego wspólnych kontroli wraz z uprawnionymi przedstawicielami innych organów kontrolnych, w szczególności następujących działań z Policją: 
    • „Bus&Truck” – akcji ukierunkowanej na ujawnianie i eliminowanie nieprawidłowości występujące w przewozie drogowym osób i rzeczy;
    • „Bezpieczny weekend” – akcji mającej na celu poprawę bezpieczeństwa i porządku w ruchu drogowym podczas tzw. ”długich weekendów”;
    • „Alkohol i narkotyki” – akcji ukierunkowanej na ujawnianie i eliminowanie z ruchu kierujących pojazdami po spożyciu alkoholu lub w stanie po użyciu środków działających podobnie do alkoholu;
    •  „Prędkość” – akcji dotyczącej przestrzegania przez kierujących ograniczeń prędkości;
  8. organizowanie samodzielnych kontroli oraz uczestnictwo we wspólnych wzmożonych akcjach kontroli z uprawnionymi do tego organami kontrolnymi, w tym
    z Policją, Strażą Graniczną, Krajową Administracją Skarbową, Państwową Inspekcją Pracy, Inspekcją Weterynaryjną, Inspekcją Ochrony Środowiska oraz Inspekcją Ochrony Roślin i Nasiennictwa ukierunkowanych na kontrolę przestrzegania przez kierowców poszczególnych regulacji prawnych, a w szczególności na:
    • kontrolę przestrzegania przez kierowców przepisów o czasie pracy kierowców;
    • kontrolę przepisów normujących dostęp do rynku i zawodu, w tym w szczególności posiadania odpowiednich licencji, zezwoleń oraz zaświadczeń;
    • kontrolę warunków przewozu towarów niebezpiecznych;
    • kontrolę warunków przewozu żywych zwierząt ;
    • kontrolę warunków technicznych i niezbędnego wyposażenia pojazdów, w szczególności dopuszczalnej masy, nacisków osi pojazdów;
    • kontrolę przepisów ochrony środowiska, w tym regulacji dotyczących transportu odpadów i międzynarodowego przemieszczania odpadów;
    • kontrolę rodzaju używanego paliwa w pojazdach mechanicznych;
    • kontrolę warunków i zasad przewozu w trybie ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów i obrotu paliwami opałowymi;
    • kontrolę przewozu produktów roślinnych objętych nadzorem fitosanitarnym.
  9. kontrolę warunków transportu drogowego żywych zwierząt, w ilości minimum 1,2% ogólnej liczby kontrolowanych pojazdów (147 kontroli);
  10. kontrolę warunków przewozu szybko psujących się artykułów żywnościowych  („ATP”)           w ilości minimum 3% ogólnej liczby kontrolowanych pojazdów (368 kontroli);
  11. typowanie przedsiębiorstw najczęściej naruszających przepisy celem przeprowadzenia szczegółowych kontroli;
  12. kontrole przewozu żywych zwierząt, które mają na celu zwalczanie ognisk afrykańskiego pomoru świń (ASF);
  13. podejmowanie działań kontrolnych zmierzających do ujawniania oraz sankcjonowania rażących naruszeń związanych z przekraczaniem dopuszczalnych norm masy całkowitej pojazdów o dmc do 3,5 tony;
  14. kontrolę wprowadzanych do obrotu ciśnieniowych urządzeń transportowych;
  15. kontrolę przestrzegania okresowych ograniczeń oraz zakazu ruchu niektórych pojazdów po drogach;
  16. podejmowanie działań we współpracy z Państwowym Gospodarstwem Leśnym „Lasy Państwowe” w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i porządku na drogach publicznych w związku z przewozami drogowymi drewna.

 

2. W zakresie prowadzonych kontroli w przedsiębiorstwach:

  1. prowadzenie kontroli przedsiębiorców zgodnie z „Ramowym Planem Kontroli Inspekcji Transportu Drogowego w 2025 roku”, (160 kontroli lub 95909 dni czasu pracy kierowców) z uwzględnieniem podziału w zależności od rodzaju wykonywanych przewozów drogowych w kategoriach: krajowe przewozy drogowe osób, krajowe przewozy drogowe rzeczy, międzynarodowe przewozy drogowe osób i międzynarodowe przewozy drogowe rzeczy;
  2. kontrolę przedsiębiorców w zakresie przestrzegania przez nich regulacji dotyczących dostępu do rynku, w szczególności dotyczących realizacji wymogu posiadania bazy transportowej wymaganych kompetencji zawodowych oraz odpowiedniej zdolności finansowej;
  3. typowanie na podstawie funkcjonującego systemu oceny ryzyka przedsiębiorstw podlegających wzmożonym kontrolom w siedzibie;
  4. prowadzenie w ramach zaplanowanych kontroli w siedzibach przedsiębiorstw kontroli przepisów w zakresie przestrzegania czasu pracy przez przedsiębiorców osobiście wykonujących przewozy drogowe oraz osób niezatrudnionych przez przedsiębiorcę,
    lecz osobiście wykonujące przewozy drogowe na jego rzecz;
  5. prowadzenie kontroli przedsiębiorstw zajmujących się przewozem drogowym towarów niebezpiecznych pod względem wypełniania przez przedsiębiorcę obowiązku wyznaczania doradcy ds. bezpieczeństwa przewozu towarów niebezpiecznych oraz innych obowiązków wynikających z przepisów krajowych i międzynarodowych w zakresie  przewozu drogowego towarów niebezpiecznych;
  6. kierowanie w przypadkach stwierdzenia przesłanek określonych przepisami wniosków dotyczących wszczęcia postępowania w zakresie utraty dobrej reputacji.

3. W zakresie wykorzystania wyników kontroli przeprowadzonych na drogach i w przedsiębiorstwach:

  1. formułowanie wniosków pokontrolnych, o wszczęcie postępowań:
    • karnych, karno-skarbowych,
    • w sprawach o wykroczenia,
    • przez organy Państwowej Inspekcji Pracy,
    • przewidzianych w umowach międzynarodowych w stosunku do przedsiębiorców zagranicznych.
  2. prowadzenie ewidencji stwierdzonych naruszeń oraz jej analizowanie i wykorzystywanie do planowania akcji kontrolnych oraz wyznaczania kierunków działań na obszarze województw;
  3. wykorzystywanie informacji zawartych w centralnej ewidencji naruszeń oraz informacji uzyskanych w związku ze swoją działalnością do planowania kontroli oraz poprawy skuteczności pracy Inspekcji;
  4. podejmowanie przez inspektorów transportu drogowego cyklicznych prób przeprowadzenia kontroli w stosunku do przedsiębiorców niepoddających się lub uniemożliwiających przeprowadzenie kontroli w siedzibach przedsiębiorstw;
  5. wykorzystywanie przez WITD informacji zawartych w raportach o zdarzeniach zaistniałych podczas przewozu towarów niebezpiecznych do planowania oraz poprawy skuteczności działań Inspekcji.

4. W zakresie innych kompetencji przypisanych Inspekcji Transportu Drogowego:

  1. prowadzenie w ramach kompetencji przyznanych Wojewódzkim Inspektorom Transportu Drogowego w ustawie z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1466) postępowań administracyjnych w sprawie nałożenia kary pieniężnej, w przypadku ujawnienia przez funkcjonariusza Policji naruszeń przewidzianych w u.t.d., popełnionych przez krajowego przewoźnika drogowego;
  2. prowadzenie przez WITD  doraźnych i planowanych kontroli w organach wydających licencje i zezwolenia w krajowym transporcie drogowym oraz zaświadczenia do wykonywania krajowego niezarobkowego przewozu drogowego w ramach nadzoru określonego w art. 86 ust. 2 u.t.d., na podstawie zatwierdzonego przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego planu kontroli WITD w Lublinie;
  3. prowadzenie przez WITD kontroli wprowadzanych do obrotu ciśnieniowych urządzeń transportowych oraz materiałów pirotechnicznych zgodnie z opracowywanymi planami kontroli oraz wymiana informacji  z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jako organem monitorującym funkcjonowanie systemu kontroli wyrobów;
  4. kontynuowanie działań na rzecz projektu „Wzmocnienie potencjału Inspekcji Transportu Drogowego” II”,
  5. prowadzenie terminowej obsługi finansowo-księgowej w WITD;
  6. rozliczanie i windykacja publicznoprawnych oraz cywilnoprawnych należności pieniężnych przez WITD.

5. W zakresie współdziałania z innymi organami kontrolnymi oraz środowiskiem transportowym

  1. współpraca na podstawie zawartych porozumień m.in. z Policją, Państwową Inspekcją Pracy, Krajową Administracją Skarbową, Strażą Graniczną, Inspekcją Ochrony Roślin i Nasiennictwa, Inspekcją Weterynaryjną, Transportowym Dozorem Technicznym, Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Inspekcją Ochrony Środowiska, Najwyższą Izbą Kontroli;
  2. wzajemne przekazywanie informacji dotyczących bezpieczeństwa i porządku ruchu na drogach publicznych oraz zwalczania przestępstw gospodarczych (w tym nielegalnego wwozu paliwa) dokonywanych w zakresie transportu drogowego lub w związku z tym transportem, z uwzględnieniem właściwości i kompetencji tych organów oraz zadań Inspekcji;
  3. udział, współpraca i koordynacja wzajemnych akcji kontrolnych z innymi organami kontrolnymi na terenie kraju i w obszarach przygranicznych, w tym wykonywanych w godzinach nocnych oraz w weekendy i dni świąteczne, dotyczących między innymi zwalczania przestępstw gospodarczych (w tym nielegalnego wwozu paliwa i innych towarów wrażliwych), spełniania wymagań dotyczących zezwoleń określonych w umowach międzynarodowych, tematycznych kontroli w zakresie przewozu osób i rzeczy, zgodnie z właściwością i kompetencją ww. organów;
  4. kontynuowanie współpracy w ramach powołanej Społecznej Rady Konsultacyjnej przy Lubelskim Wojewódzkim Inspektorze Transportu Drogowego z przedstawicielami stowarzyszeń przewoźników drogowych o charakterze lokalnym;
  5. współpraca między Inspekcją Transportu Drogowego oraz Państwową Inspekcją Pracy w zakresie przekazywania informacji związanych z delegowaniem kierowców w transporcie drogowym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  6. współpraca z właściwymi organami innych państw członkowskich dotycząca delegowania kierowców w transporcie drogowym, w tym w zakresie występowania za pośrednictwem systemu IMI z wnioskiem o egzekucję kary pieniężnej do właściwego organu państwa członkowskiego siedziby przewoźnika drogowego delegującego kierowcę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

6. Podejmowanie działań informacyjno – edukacyjnych kształtujących wizerunek Inspekcji Transportu Drogowego jako specjalistycznej jednostki kontrolnej.  

Działania informacyjne realizowane przez WITD Lublin, których celem jest informowanie opinii publicznej o działalności kontrolnej Inspekcji, a także podejmowanych inicjatywach, w tym edukacyjno-informacyjnych oraz promowanie zasad i przepisów obowiązujących nie tylko w transporcie ciężkim, realizowane są z wykorzystaniem m.in. serwisu internetowego WITD Lublin (https://www.witd.lublin.pl) oraz mediów lokalnych tj. radia, telewizji i prasy.

W ramach powyższego, należy wyszczególnić:

  1. Kontynuowanie działań informacyjnych promujących zaangażowanie WITD
    w zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom i młodzieży, dojeżdżającym komunikacją zbiorową do placówek oświatowych oraz bezpieczeństwa w trakcie autokarowych wyjazdów wakacyjnych i zimowych w ramach projektów: „Bezpieczny Autokar”
    i „Bezpieczna droga do szkoły”;
  2. Rozwijanie działalności WITD w internecie stanowiącym jeden z głównych kanałów komunikacji z odbiorcami poprzez opracowywanie i dystrybucję materiałów informacyjnych oraz audiowizualnych o tematyce poświęconej zagadnieniom bezpieczeństwa ruchu drogowego;
  3. Kontynuacja oraz rozwijanie współpracy z mass mediami w zakresie popularyzacji bezpieczeństwa ruchu drogowego, przekazywania zasad prawidłowego zachowania się na drodze, propagowania nowych inicjatyw BRD, a także realizowanych przez ITD projektów bezpośrednio wpływających na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym, wzmacniających potencjał ITD, kształtujących otoczenie dla profesjonalnego transportu oraz tworzących warunki dla przestrzegania zasad uczciwej konkurencji na rynku transportowym, w tym w szczególności w ramach tematycznych audycji radiowych i programów telewizyjnych;
  4. Inicjowanie współpracy z instytucjami, służbami, stowarzyszeniami oraz organizacjami pozarządowymi w ramach realizacji projektów społecznych, w tym w akcjach społecznych i kampaniach informacyjnych oraz udział w targach, eventach, spotkaniach branżowych, których celem jest promowanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym i dobrych praktyk oraz kształtowanie świadomości użytkowników dróg;

7. Realizacja projektu „Wzmocnienie potencjału Inspekcji Transportu Drogowego”

Projekt „Wzmocnienie potencjału Inspekcji Transportu Drogowego” był realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, działanie 3.1. Rozwój drogowej i lotniczej sieci TEN-T, III osi priorytetowej Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego. Budżet projektu wynosił: 66 740 873,08 zł, w tym: pochodzących z budżetu środków europejskich: 56.729.742,11 zł, pochodzących z budżetu państwa: 10 011 130,97 zł. Rzeczywista wartość poniesionych kosztów wyniosła: 66 720 927,90 zł, w tym: pochodzących z budżetu środków europejskich: 56 712 788,71 zł, pochodzących z budżetu państwa: 10 008 139,19 zł. Wydatkowanie środków przeznaczonych na realizację projektu jest na poziomie 99,79% (stosunek kwoty środków wydatkowanych do kwoty środków zaplanowanych).

Głównym celem projektu  była poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez zwiększenie efektywności działań kontrolnych Inspekcji Transportu Drogowego, w związku  z zakupem nowoczesnego sprzętu i pojazdów wraz z wyposażeniem. Dzięki realizacji projektu ITD została wyposażona w nowoczesny i zaawansowany technicznie oraz technologicznie sprzęt, pojazdy oraz pakiet specjalistycznych szkoleń pozwalających zwiększyć efektywność przeprowadzanych kontroli, co przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ograniczenia negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne.

 Cele szczegółowe projektu to m.in.:

  • ochrona środowiska poprzez działania mające na celu ograniczenie negatywnego wpływu  transportu drogowego na zanieczyszczenie powietrza i emisję gazów cieplarnianych,
  • zapewnienie uczciwej konkurencji w transporcie drogowym.

Przedmiotowy projekt był projektem nieinfrastrukturalnym, zakupowym. W ramach projektu WITD Lublin otrzymało:

  1. 4 zestawy kontrolne do kontroli pojazdów i tachografów – sprzęt pozwalający na zwiększenie wykrywalności urządzeń służących między innymi do fałszowania zapisów urządzeń rejestrujących, fałszowania sygnału w komputerze pokładowym o odpowiednim dozowaniu płynu „Adblue”; zestaw kontrolny obejmuje  między innymi: miernik cęgowy do bezinwazyjnego pomiaru prądu w instalacjach elektrycznych tachografów, urządzenie kalibracyjne do sprawdzenia parametrów kalibracyjnych tachografu, kamerę endoskopową z możliwością robienia zdjęć, tester diagnostyczny z możliwością podłączenia do złącza diagnostycznego pojazdu;
  2. 4 samochody typu furgon wraz ze specjalistycznym wyposażeniem, w skład którego wchodzi między innymi: przedział biurowy (z zabudowanymi szafkami i sprzętem informatycznym: drukarką i komputerem przenośnym dla każdego członka załogi), agregat, dymomierz, wagi samochodowe, termometr laserowy, przymiar wstęgowy, aparat cyfrowy, alkomat, świetlny dysk sygnalizacyjny, tester diagnostyczny EOBD wraz z licencją;
  3. 1 mobilna jednostka diagnostyczna składająca się z mobilnej linii diagnostycznych  oraz pojazdu do jej przewożenia, będący w pełni automatycznymi urządzeniami służącymi do kompleksowej kontroli stanu technicznego pojazdów na drodze.  

Beneficjentem  i podmiotem odpowiedzialnym za realizację projektu oraz zarządzanie zakupionymi środkami trwałymi jest Główny Inspektor Transportu Drogowego z siedzibą w Warszawie (GITD). Ww. składniki zostały przekazane w nieodpłatne użytkowanie WITD zgodnie z  porozumieniem z dnia 6 grudnia 2017 r. zawartym pomiędzy WITD a GITD. Realizacja rzeczowa projektu została zakończona z dniem 30 września 2023 r.                    

  IV. Podsumowanie.

Podstawą do opracowania kierunków działań tut. Inspektoratu są kierunki działań wytyczone przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego, doświadczenie i wyniki dotychczas prowadzonych działań kontrolnych w ramach posiadanych uprawnień.

Informacje dotyczące określonych wartości liczbowych i procentowych, w zakresie minimalnych liczb wykonanych przez WITD w Lublinie kontroli, zostały określone w Ramowym Planie Kontroli Inspekcji Transportu Drogowego w roku 2025 zaakceptowanym przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego i zatwierdzonym przez Ministra Infrastruktury.

Accessibility Toolbar