Przejdź do treści

Kierunki działania WITD w 2024 r.

I. Wstęp

Dwadzieścia jeden lat temu pierwsze patrole Inspekcji Transportu Drogowego, zwanej dalej także „Inspekcją” lub „ITD”, wyjechały na polskie drogi i od tego czasu nieprzerwanie inspektorzy ITD dbają o bezpieczeństwo w ruchu i transporcie drogowym. W 2022 r. przypadał uroczysty jubileusz 20-lecia działalności kontrolnej Inspekcji Transportu Drogowego. Inspekcja Transportu Drogowego została powołana mocą ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 2201, z późn. zm.) zwaną dalej u.t.d., natomiast 1 października 2002 r. 80 inspektorów, po półrocznym szkoleniu, rozpoczęło pierwsze działania kontrolne. W ciągu 21 lat swojej działalności (dane do 31 grudnia 2023 r.) inspektorzy ITD skontrolowali ponad 3 miliony 737 tysięcy pojazdów, wydali ponad 495,3 tysięcy decyzji administracyjnych nakładających kary na przewoźników na podstawie u.t.d. oraz stwierdzili ponad 45 tys. naruszeń na podstawie ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2147 oraz z 2023 r. poz. 1123).  Inspektorzy przeprowadzili ok. 563 tys. kontroli przewozu osób, ponad 366,6 tys. kontroli masy pojazdów, ponad 331 tys. kontroli pojazdów przewożących towary niebezpieczne, prawie 72,8 tysięcy kontroli przewozu odpadów, a ponad  46,9 tys. to kontrole przewozu zwierząt. Ponadto inspektorzy nałożyli również ponad 557,4 tys. mandatów na kierowców na podstawie u.t.d. oraz ponad 398,7 tysięcy mandatów za nieprzestrzeganie przepisów ustawy z dnia  20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1047, z późn. zm.), zwanej dalej p.r.d. Jednocześnie inspektorzy transportu drogowego zatrzymali ponad 256,5 tys. dowodów rejestracyjnych niesprawnych pojazdów. Inspekcja Transportu Drogowego przeprowadziła również 33 856 kontroli w siedzibach przedsiębiorstw transportu drogowego, podczas których skontrolowano blisko 21,54 mln dni pracy kierowców. Najczęściej ujawniane naruszenia, zarówno podczas kontroli drogowych, jak  w siedzibach przedsiębiorców, dotyczą nieprzestrzegania przez kierowców przepisów w zakresie czasu prowadzenia pojazdów, obowiązkowych przerw i odpoczynków, a także związane są z nieprawidłowym używaniem urządzeń rejestrujących. Celem poprawy stanu infrastruktury drogowej, a także poprawy konkurencji oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego inspektorzy ważyli również  pojazdy ciężarowe. W okresie od 2005 r. do 30 listopada 2023 r. inspektorzy zważyli ok. 366,6 tys. pojazdów, wydając ponad 48,8 tysięcy decyzji o nałożeniu kar pieniężnych za naruszenia przepisów w tym zakresie. Wieloletnia praca i zaangażowanie pracowników Inspekcji Transportu Drogowego, a w szczególności inspektorów transportu drogowego, przyczyniły się i nadal przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach oraz zwalczania szarej strefy w przewozach.

Ustawą z dnia 26 stycznia 2022 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym, ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw (Dz. U.  poz. 209) wprowadzono pierwszą cześć przepisów dostosowujących prawo krajowe do tzw. Pakietu Mobilności I.

Przedmiotowa ustawa, która weszła w życie z dniem 1 marca 2022 r., wprowadziła:

  • rozszerzenie zakresu istniejących wymogów dotyczących egzekwowania przepisów regulujących normy czasu pracy i odpoczynku o kontrolę przestrzegania przepisów o czasie pracy,
  • rozszerzenie współpracy i wymiany informacji między organami kontrolnymi państw członkowskich, a także rozszerzenie wykorzystania krajowych systemów oceny ryzyka,
  • rozszerzenie wymogów dotyczących dostępu do zawodu przewoźnika drogowego w odniesieniu do przewoźników wykorzystujących w transporcie międzynarodowym rzeczy pojazdy silnikowe lub zespoły pojazdów, które są przeznaczone wyłącznie do przewozu rzeczy i których dopuszczalna masa całkowita przekracza 2,5 tony, ale nie przekracza 3,5 tony.

Z dniem 19 sierpnia br. weszła w życie ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym (Dz. U. poz. 1523). Ustawa wdrożyła do polskiego porządku prawnego przepisy szczególne dotyczące delegowania kierowców określone            w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1057 z dnia 15 lipca 2020 r. ustanawiającej przepisy szczególne w odniesieniu do dyrektywy 96/71/WE i dyrektywy 2014/67/UE dotyczące delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego
oraz zmieniającej dyrektywę 2006/22/WE w odniesieniu do wymogów w zakresie egzekwowania przepisów oraz rozporządzenie (UE) nr 1024/2012. Ustawa określa zasady delegowania kierowców w transporcie drogowym przez przewoźników drogowych z państw członkowskich i państw trzecich spoza UE, wskazując obowiązki ww. przewoźników drogowych i delegowanych przez nich kierowców. Dodatkowo w ustawie określono system kontroli delegowania kierowców, który obejmuje:

  • kontrolę drogową – wykonywaną przez inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego;
  • kontrolę prawidłowości delegowania oraz warunków zatrudnienia kierowców delegowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – wykonywaną przez inspektorów Państwowej Inspekcji Pracy.

W przedmiotowej ustawie uregulowano także sankcje za naruszenia obowiązków lub warunków delegowania kierowców, zarówno dla kierowcy jak i przewoźnika drogowego delegującego kierowcę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i z jej terytorium. Organy Inspekcji Transportu Drogowego zostały wskazane jako właściwe do nakładania kary pieniężnej w drodze decyzji administracyjnej na przewoźnika drogowego za ww. naruszenia, zaś inspektorzy ITD zostali w ustawie upoważnieni do nakładania i pobierania grzywny w drodze mandatu karnego za naruszenia popełnione przez kierowcę. Ponadto w ustawie określono zasady współpracy między Inspekcją Transportu Drogowego oraz Państwową Inspekcją Pracy w zakresie delegowania kierowców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz realizacji obowiązków informacyjnych poszczególnych służb kontrolnych. Ustawa reguluje także kwestie współpracy z właściwymi organami innych państw członkowskich, dotyczącej delegowania kierowców, a także zasady postępowania w sprawach dotyczących wniosków o powiadomienie o decyzji w sprawie nałożenia na przewoźnika drogowego delegującego kierowcę, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i z jej terytorium, administracyjnej kary pieniężnej lub grzywny administracyjnej oraz o egzekucję takiej kary lub grzywny.

II. Cele

Wyznaczając kierunki działania Inspekcji Transportu Drogowego na rok 2024, Główny Inspektor Transportu Drogowego miał na celu:

1. Ochronę polskiego rynku transportowego poprzez:

  • kontrolę dokumentów wymaganych na podstawie u.t.d., międzynarodowych umów dwustronnych oraz prawa Unii Europejskiej,
  • podejmowanie działań ukierunkowanych na kontrolę zezwoleń wymaganych    w umowach międzynarodowych, w tym także kontrolę postanowień umowy między Unią Europejską a Rządem Ukrainy o przewozach drogowych, zawartej w Lyonie dnia 29 czerwca 2022 r.,
  • kontrolę dokumentów w zakresie dopuszczalności wykonywania przewozów drogowych przez przedsiębiorcę zagranicznego lub pojazdem zarejestrowanym za granicą, bez zezwolenia na przewóz kabotażowy,
  • kontrolę przewoźników z uwzględnieniem zrównoważonego udziału kontroli przewoźników krajowych i zagranicznych,

2. Poprawę rozwoju ekonomicznego i regulację sektora transportowego poprzez:

  • badanie przesłanek, prowadzenie postępowań i nakładanie sankcji w stosunku do innych podmiotów wykonujących czynności związane z przewozem drogowym, wymienionych w art. 92a ust. 11 u.t.d, jeżeli wiedzieli oni lub w świetle wszystkich istotnych okoliczności, powinni byli wiedzieć, że zlecone przez nich usługi transportowe wiążą się z powstaniem naruszenia,
  • kontrolę przestrzegania warunków wykonywania transportu drogowego
    oraz przewozu na potrzeby własne, określonych w licencjach, zezwoleniach
    i zaświadczeniach, w tym kontrolę wymaganych uprawnień dostępu do rynku przewoźników wykonujących międzynarodowy transport drogowy rzeczy pojazdami o dmc powyżej 2,5 t i nieprzekraczającej 3,5 t,
  • kontrolę przedsiębiorców w zakresie przestrzegania przez nich regulacji dotyczących dostępu do rynku, w szczególności w zakresie realizacji wymogu posiadania bazy eksploatacyjnej, wymaganych kompetencji zawodowych oraz odpowiedniej zdolności finansowej,
  • zwalczanie i przeciwdziałanie przypadkom nieuczciwej konkurencji, w szczególności poprzez przeprowadzanie kontroli pojazdów o dmc  nieprzekraczającej 3,5 t, realizujących przewozy rzeczy z przekroczeniem dopuszczalnej ładowności,
  • prowadzenie kontroli w organach samorządu terytorialnego, w ramach nadzoru nad prawidłowością wydawania licencji i zezwoleń w krajowym transporcie drogowym,
  • kontrolę przestrzegania przepisów ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 104),
  • kontrole pośredników przy przewozie rzeczy (spedytorów), nadawców, odbiorców, podwykonawców w zakresie zlecenia przewozu drogowego podmiotowi nieposiadającemu uprawnienia do wykonywania przewozu drogowego, w szczególności uprawnień wymaganych odpowiednio do rodzaju wykonywanego przewozu.

3. Poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez:

  • kontrolę kierujących pojazdami pod kątem ewentualnych manipulacji w tachografach, skutkującą możliwością zatrzymania prawa jazdy w trybie art. 135a ust. 1 pkt 2a) p.r.d,
  • kontrolę kierujących pojazdami, w tym w szczególnych przypadkach samochodami osobowymi, gdy zachodzi uzasadnione podejrzenie, że kierują pojazdem w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu,
  • kontrolę kierujących (również kierujących samochodami osobowymi, którzy rażąco naruszyli przepisy o ruchu drogowym lub spowodowali zagrożenie bezpieczeństwa),
  • kontrolę przestrzegania przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, przerw i odpoczynków kierowcy – w transporcie pozawspólnotowym na podstawie umowy AETR, w transporcie wewnątrzwspólnotowym – zgodnie z przepisami rozporządzeń WE,
  • kontrolę przewozu drogowego towarów niebezpiecznych zgodnie z przepisami ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych oraz umowy dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR), sporządzonej w Genewie z dnia 30 września 1957 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 891),
  • przeprowadzanie oceny ryzyka na poziomie wojewódzkim w zakresie oceny działalności uczestników przewozu towarów niebezpiecznych,
  • przeprowadzanie oceny zgodności bezpieczeństwa działalności uczestników przewozu drogowego towarów niebezpiecznych na podstawie weryfikacji m.in. rocznych sprawozdań uczestników przewozu drogowego towarów niebezpiecznych oraz informacji o poważnych wypadkach lub awarii w przewozie towarów niebezpiecznych,
  • analizę informacji zgromadzonych na podstawie przeprowadzonych kontroli drogowych oraz kontroli w siedzibach przedsiębiorców,
  • kontrolę dokumentów uprawniających do prowadzenia pojazdów, zgodnie z przepisami u.t.d.,
  • egzekwowanie od kierowców i przedsiębiorców osobiście wykonujących przewozy obowiązku przestrzegania przepisów ustawy p.r.d.,
  • współpracę z Policją w zakresie udzielania pomocy organom prowadzącym postępowania w sprawach wypadków drogowych i katastrof celem ustalenia ich przyczyn,
  • kontrolę przestrzegania przepisów o dopuszczalnych parametrach pojazdu,
  • kontrolę przestrzegania przepisów dotyczących budowy, instalacji, użytkowania, sprawdzania i kontrolowania urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym w celu weryfikacji zgodności z rozporządzeniem 561/2006 (WE), dyrektywą 2002/15/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywą Rady 92/6/EWG – w transporcie pozawspólnotowym na podstawie Umowy AETR, w transporcie wewnątrzwspólnotowym – zgodnie z przepisami rozporządzenia 2014/165 UE,
  • kontrolę podmiotów wykonujących pilotaż pojazdów nienormatywnych podczas wykonywanych przewozów drogowych,
  • realizowanie działań wynikających z dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/47/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie drogowej kontroli technicznej dotyczącej zdatności do ruchu drogowego pojazdów użytkowych poruszających się w Unii oraz uchylającej dyrektywę 2000/30/WE (Dz. Urz. UE L 127 z 29.4.2014, z późn. zm.), wdrożonej ustawą z dnia 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 1466 ), a także rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/2205 z dnia 29 listopada 2017 r. w sprawie szczegółowych zasad dotyczących procedur zgłaszania pojazdów użytkowych wykazujących poważne lub niebezpieczne usterki stwierdzone podczas drogowej kontroli technicznej (Dz. Urz. UE L 314 z 30.11.2017, str. 3), wdrożonego ustawą z dnia 25 lutego 2021 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym  (Dz. U. z 2021 r. poz. 674 ), w szczególności w zakresie planowania i realizacji wstępnych i szczegółowych drogowych kontroli technicznych pojazdów kategorii M2, M3, N2 i N3, przyczep kategorii  O3   i O4,oraz ciągników kołowych kategorii T1b, T2b, T3b, T4.1b, T4.2b, T4.3b i T5oraz identyfikacji podmiotów wykonujących przewóz drogowy o wysokim współczynniku ryzyka występowania naruszeń dotyczących stanu technicznego pojazdów kategorii M2, M3, N2 i N3 i przyczep kategorii O3 i O4 oraz przeprowadzania oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy w zakresie występowania naruszeń dotyczących stanu technicznego zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 24 marca 2023 r. w sprawie systemu oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy (Dz. U.  poz. 626).

4. Poprawę jakości świadczonych usług w transporcie drogowym poprzez:

  • kontrolę spełniania przez przedsiębiorców wykonujących transport drogowy wymogów określonych przepisami u.t.d. oraz przepisami rozporządzeń wspólnotowych regulujących dostęp do rynku usług transportowych,
    w szczególności dotyczących spełniania przez przedsiębiorców warunków potrzebnych do uzyskania uprawnień w zakresie krajowych
    i międzynarodowych zarobkowych przewozów drogowych osób i rzeczy, kontrolę przestrzegania przepisów określonych w umowie o międzynarodowych przewozach szybko psujących się artykułów żywnościowych i o specjalnych środkach transportu do tych przewozów (ATP) przyjętej w Genewie dnia
    1 września 1970 r. (Dz. U. z 2022 r. poz. 1824) oraz w przepisach krajowych dotyczących przewozu żywności,
  • kontrolę warunków przewozu zwierząt określonych w ustawie z dnia o ochronie zwierząt,
  • kontrolę transportu produktów roślinnych objętych nadzorem fitosanitarnym,
  • podejmowanie działań w zakresie przewozu osób, wymierzonych w „szarą strefę” i zwalczanie nieuczciwej konkurencji w przewozach „taxi”.

5. Poprawę stanu infrastruktury drogowej poprzez:

  • planowanie, organizowanie i realizowanie kontroli dotyczących mas pojazdów lub zespołów pojazdów w taki sposób, aby obejmowały one w każdym roku kalendarzowym co najmniej 5% ogólnej liczby kontroli w zakresie przewozu drogowego,
  • prowadzenie kontroli masy i nacisków osi z wykorzystaniem wag przenośnych do ważenia pojazdów w ruchu, zakupionych wraz z 74 pojazdami w ramach projektu „Wzmocnienie potencjału Inspekcji Transportu Drogowego”,
  • kontrolę szczegółową stanu technicznego pojazdów, wpływającą na stan infrastruktury drogowej z użyciem mobilnych jednostek diagnostycznych zakupionych w ramach realizacji projektu „Wzmocnienie potencjału Inspekcji Transportu Drogowego”,
  • kontrolę stosowania się przez przedsiębiorców i kierowców do określonych przepisami ograniczeń wymiarów, masy i nacisków osi pojazdów, a także kontrolę zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych,
  • współpracę z zarządami dróg w celu przebudowy istniejących punktów, a także projektowania i budowy nowych bezpiecznych miejsc parkingowych przeznaczonych do postoju pojazdów realizujących przewozy drogowe oraz umożliwiających przeprowadzanie uprawnionym organom kontroli drogowych pojazdów ciężarowych i autobusów,
  • ochronę nawierzchni dróg publicznych przed ich degradacją, związaną z przejazdem pojazdów nienormatywnych, którymi wykonywany jest przewóz drogowy drewna.

6. Poprawę warunków pracy kierowców poprzez:

  • kontrolę stanu technicznego pojazdów,
  • kontrolę spełniania przez kierowców wymagań określonych przepisami u.t.d.,
  • kontrolę przestrzegania przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, przerw i okresów odpoczynku kierowców wykonujących przewozy drogowe rzeczy i osób,
  • kontrolę przepisów w zakresie przestrzegania czasu pracy przez przedsiębiorców osobiście wykonujących przewozy drogowe oraz osoby niezatrudnione przez przedsiębiorcę, lecz osobiście wykonujące przewozy drogowe na jego rzecz,
  • informowanie przewoźników i zatrudnianych przez nich kierowców na temat regulacji transportowych,
  • kontrolę przepisów ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym.

7. Ochronę środowiska naturalnego poprzez:

  • kontrolę stanu technicznego pojazdów, z uwzględnieniem kontroli wycieków płynów eksploatacyjnych, a także prowadzeniem kontroli emisji spalin i zadymienia z wykorzystaniem dymomierzy, w szczególności będących na wyposażeniu 74 pojazdów zakupionych w ramach realizacji projektu „Wzmocnienie potencjału Inspekcji Transportu Drogowego”, a także mobilnych jednostek diagnostycznych,
  • planowanie i organizowanie kontroli technicznych pojazdów kategorii M2, M3, N2 i N3 i przyczep kategorii O3 i O4 w taki sposób, aby liczba tych kontroli obejmowała co najmniej 5% łącznej liczby takich pojazdów zarejestrowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • prowadzenie działań kontrolnych zmierzających do wycofania z ruchu drogowego pojazdów niesprawnych technicznie, nieprawidłowo oznakowanych  i wyposażonych oraz nadmiernie zanieczyszczających środowisko,
  • kontrolę szczegółowych warunków przewozu drogowego towarów niebezpiecznych,
  • kontrolę przemieszczania odpadów, w tym w szczególności przemieszczania odpadów w ruchu międzynarodowym zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1587, z późn. zm.), ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r. o międzynarodowym obrocie odpadami (Dz. U. z 2023 r. poz. 1890) oraz innymi przepisami międzynarodowymi,
  • kontrolę rodzaju paliwa stosowanego w pojazdach mechanicznych.

8. Ugruntowanie pozytywnego wizerunku Inspekcji Transportu Drogowego, jako specjalistycznej jednostki kontrolnej poprzez:

  • udział w projektach i inicjatywach Unii Europejskiej określonych w u.t.d.  oraz działaniach w ramach ECR,
  • współpracę z organizacjami i stowarzyszeniami zrzeszającymi przewoźników drogowych m.in. w ramach organizowanych spotkań Rady Konsulatacyjno-Doradczej,
  • zapewnienie uczestnictwa w skoordynowanych kontrolach drogowych, zgodnie z u.t.d.,
  • zapewnienie uczestnictwa w skoordynowanych drogowych kontrolach technicznych pojazdów, zgodnie z u.t.d.

 III. Główne kierunki działania

Działając na podstawie art. 54 ust. 3 u.t.d. oraz mając na uwadze skuteczne wykonywanie przez Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego w Lublinie swoich ustawowych zadań, ustala się następujące kierunki działania WITD Lublin na rok 2024.

1. Działania w obszarze zapewnienia uczciwej konkurencji w przewozach drogowych.

W ramach zapewnienia uczciwej konkurencji w przewozach drogowych przewiduje się następujące działania:

  1. kontrolę przedsiębiorców w zakresie przestrzegania przez nich regulacji dotyczących dostępu do rynku, w szczególności dotyczących realizacji wymogu posiadania bazy transportowej wymaganych kompetencji zawodowych oraz odpowiedniej zdolności finansowej,
  2. podejmowanie przez inspektorów cyklicznych prób przeprowadzenia kontroli w stosunku do przedsiębiorców niepoddających się lub uniemożliwiających przeprowadzenie kontroli w siedzibach przedsiębiorstw,
  3. zwalczanie i przeciwdziałanie przypadkom nieuczciwej konkurencji, w szczególności poprzez przeprowadzanie kontroli pojazdów o dmc nieprzekraczającej 3,5 t, realizujących przewozy rzeczy  z przekroczeniem dopuszczalnej ładowności (706 kontroli),
  4. kontrolę przewoźników wykonujących międzynarodowy transport drogowy rzeczy pojazdami o dmc powyżej 2,5 t i nieprzekraczającymi 3,5 t pod kątem wymaganych uprawnień dostępu do rynku (235 kontroli),
  5. kontrolę pojazdów wyposażonych w urządzenia rejestrujące pod kątem występowania niedozwolonych urządzeń i manipulacji tachografów,
  6. identyfikowanie i tworzenie warunków do eliminowania nieuprawnionych działań na rynku przewozów transportowych,
  7. zwalczanie nieuczciwej konkurencji w przewozach „taxi”, w szczególności poprzez podejmowanie działań wymierzonych w „szarą strefę”,
  8. kontrolę przestrzegania przepisów ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów,
  9. kontrolę przewoźników z uwzględnieniem zrównoważonego udziału kontroli przewoźników krajowych i zagranicznych, w tym kontroli przewozów kabotażowych pod kątem zgodności ich wykonywania z obowiązującymi przepisami prawa,
  10. prowadzenie kontroli podmiotów wykonujących czynności związane z przewozem drogowym, wymienionych w art. 92a ust. 11 pkt 1 – 8 u. t. d. w zakresie zlecania przewozu drogowego podmiotowi nieposiadającemu uprawnienia do wykonywania przewozu drogowego, w szczególności pod kątem kontroli uprawnień wymaganych odpowiednio do rodzaju wykonywanego przewozu,
  11. prowadzenie kontroli oraz sprawdzanie warunków i zasad dotyczących przewozów kabotażowych, określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczącym wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych,
  12. współpracę z GITD  w zakresie wydawania certyfikatów potwierdzających spełnienie odpowiednich wymogów bezpieczeństwa lub warunków dopuszczenia do ruchu oraz formularzy jazd,
  13. zwalczanie nieuczciwej konkurencji ze strony podmiotów niemających uprawnień do wykonywania transportu drogowego osób lub rzeczy. Działania te będą polegać na prowadzeniu kontroli drogowych oraz kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorców oraz prowadzeniu postępowań w przedmiocie nałożenia kar pieniężnych za naruszenia związane z brakiem takich uprawnień,
  14. podejmowanie działań ukierunkowanych na kontrolę zezwoleń wymaganych w umowach międzynarodowych, w tym także kontrolę przestrzegania postanowień umowy między Unią Europejską a Rządem Ukrainy o przewozach drogowych, zawartej w Lyonie dnia 29 czerwca 2022 r.

2. Prowadzenie działań kontrolnych w celu zapewnienia przestrzegania przez przewoźników postanowień umów dwustronnych w zakresie międzynarodowego transportu drogowego.

W celu zapobiegania przypadkom naruszania przepisów określonych w międzynarodowych umowach dotyczących transportu drogowego, przewiduje się podjęcie następujących działań:

  1. wykonywanie kontroli drogowych na międzynarodowych i krajowych szlakach drogowych, ze szczególnym uwzględnieniem kontroli wymagań dotyczących zezwoleń określonych w umowach międzynarodowych (5881 kontroli podmiotów zagranicznych),
  2. współpracę z innymi organami kontrolnymi w zakresie kontroli wymagań dotyczących zezwoleń określonych w umowach międzynarodowych,
  3. podejmowanie działań kontrolnych na wniosek stowarzyszeń przewoźników i obywateli informujących o przypadkach łamania przepisów transportowych wynikających z umów międzynarodowych,
  4. udział w szkoleniach dla inspektorów transportu drogowego opartych na realnych przypadkach kontroli, w których wykryte zostały naruszenia związane z wykonywaniem przewozów międzynarodowych celem poprawienia skuteczności kontroli,
  5. kontrola zezwoleń ministra właściwego ds. transportu przy wykorzystaniu systemu Elektronicznej Kontroli Zezwoleń.

3. Poprawa bezpieczeństwa w przewozach osób oraz zwalczanie nieuczciwej konkurencji, w szczególności na rynku przewozów regularnych, okazjonalnych i przewozów taksówkami.

W ramach poprawy bezpieczeństwa w przewozie drogowym osób oraz w zakresie zwalczania nieuczciwej konkurencji, przewiduje się następujące:

  1. wykonywanie przez WITD  w ramach RPK minimum 13% z ogólnej liczby kontroli drogowych (1529 kontroli), w zakresie transportu drogowego osób,
  2. prowadzenie akcji kontrolnych w aglomeracjach miejskich na terenie województw dotyczących przewozów osób w krajowym transporcie drogowym osób pojazdami przystosowanymi konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą, z uwzględnieniem przestrzegania przepisów określonych w art. 18 ust. 5 u.t.d. w wymiarze minimum 3% (353 kontroli) ogólnej liczby kontroli,
  3. kontrole autobusów komunikacji regularnej i przewozów okazjonalnych ze szczególnym ukierunkowaniem na kontrolę stanu technicznego pojazdów oraz kierowców w zakresie stanu trzeźwości i przestrzegania przepisów o czasie prowadzenia pojazdów,
  4. prowadzenie nadzoru nad obowiązkami wprowadzonymi ustawą z dnia 16 maja 2019 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1180 oraz z 2020 r. poz. 568 i 1747), w tym w zakresie przestrzegania obowiązku uzyskania licencji upoważniającej do wykonywania transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie osób przez wszystkich pośredniczących przy przewozie osób,
  5. prowadzenie ogólnokrajowej akcji kontrolnej pod nazwą „Bezpieczny Autokar” polegającej na wzmożonej kontroli autobusów przewożących turystów w miesiącach zimowych (ferie) i letnich (wakacje) oraz akcji informacyjnej skierowanej do kierowców i pasażerów autobusów,
  6. przeprowadzanie akcji pod nazwą „Bezpieczna droga do szkoły” w zakresie kontroli regularnych przewozów dzieci do szkół, ze szczególnym uwzględnieniem przestrzegania przepisów o czasie pracy oraz spełnienia wymagań w zakresie kwalifikacji kierowców, a także stanu technicznego pojazdów,
  7. prowadzenie kontroli skierowanych na eliminowanie nieuczciwej konkurencji ze szczególnym uwzględnieniem uprawnień nadanych art. 69 ust. 1a u.t.d., w zakresie kontroli przewozów regularnych osób oraz przewozów wykonywanych taksówkami,
  8. kontrole w organach administracji samorządowej w zakresie wydawania licencji i zezwoleń w krajowym transporcie drogowym osób, stosownie do zatwierdzonych przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego rocznych planów kontroli,
  9. udział w międzynarodowych akcjach kontroli autobusów, w ramach członkostwa w Europejskiej Kontroli Drogowej (ECR),
  10. prowadzenie doraźnych kontroli przedsiębiorstw prowadzących działalność w zakresie transportu osób na podstawie uzasadnionych wniosków składanych przez obywateli i inne podmioty.

4. Poprawa przestrzegania przez kierowców i przewoźników przepisów dotyczących maksymalnych norm prowadzenia pojazdów, minimalnych przerw i okresów odpoczynku jako element socjalnej i uczciwej konkurencji.

W ramach działalności Inspekcji Transportu Drogowego prowadzonej w zakresie realizacji zadań zdefiniowanych w tym obszarze przewiduje się:

  1. realizację zadań określonych w ramowym planie kontroli sformułowanym zgodnie z założeniami „Krajowej Strategii Kontroli przepisów w zakresie czasu jazdy i czasu postoju, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców na lata 2023-2024”, która została opracowana we współpracy z innymi właściwymi organami uprawnionymi do kontroli,
  2. szczegółową kontrolę przestrzegania przez kierowców przepisów w zakresie norm prowadzenia pojazdu, przerw i okresów odpoczynku, w ilości co najmniej 75% (8821 kontroli i 88.209 dni czasu pracy kierowców) ogólnej liczby kontroli drogowych pojazdów, w ramach RPK,
  3. prowadzenie szczegółowych kontroli w siedzibach przedsiębiorstw w zakresie stosowania przez przewoźników i kierowców norm czasu prowadzenia pojazdów, wymaganych przerw i odpoczynków oraz przepisów o stosowaniu urządzeń rejestrujących, z uwzględnieniem zadań kontrolnych określonych w „Krajowej Strategii Kontroli przepisów w zakresie czasu jazdy i czasu postoju, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców na lata 2023-2024”,
  4. przeprowadzanie kontroli w stosunku do przedsiębiorców ujętych w wykazie podmiotów o wysokim współczynniku ryzyka występowania naruszeń,
  5. szczegółową kontrolę pojazdów wyposażonych w urządzenia rejestrujące pod kątem występowania niedozwolonych urządzeń i manipulacji tachografów,
  6. udział w skoordynowanych kontrolach drogowych kierowców pojazdów objętych zakresem rozporządzeń dotyczących norm czasu prowadzenia pojazdu, przerw w jeździe oraz odpoczynku kierowców oraz stosowania urządzeń rejestrujących w transporcie drogowym.
  7. poprawę warunków pracy kierowców poprzez kontrolę przepisów ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym.

5. Przeciwdziałanie procesowi degradacji dróg.

W ramach dalszego rozszerzania działalności Inspekcji Transportu Drogowego w zakresie kontroli masy, wymiarów i nacisków na osie pojazdów przewiduje się podjęcie następujących działań:

  1. prowadzenie systematycznych kontroli mas i nacisków osi pojazdów ciężarowych w wyznaczonych punktach, wyposażonych w wagi stacjonarne lub przystosowanych do pomiarów wagami przenośnymi zgodnie z przepisami p.r.d.,
  2. wykonywanie w ramach RPK 6% kontroli drogowych wymiarów, masy i nacisków na osie pojazdów powyżej 3,5 t (706 kontroli), przy czym po spełnieniu wymogu 35% skuteczności kontroli pojazdów naruszających przepisy odnoszące się do pojazdów powyżej 3,5 t, liczba kontroli w tym zakresie może zostać zmniejszona o 15% pierwotnego planu,
  3. planowanie, organizowanie i realizowanie przez WITD kontroli dotyczących mas pojazdów lub zespołów pojazdów w taki sposób, aby obejmowały one w każdym roku kalendarzowym co najmniej 5% ogólnej liczby kontroli w zakresie przewozu drogowego,
  4. prowadzenie kontroli masy i nacisków osi z wykorzystaniem wag przenośnych do ważenia pojazdów w ruchu, zakupionych wraz z 64 pojazdami w ramach projektu „Wzmocnienie potencjału Inspekcji Transportu Drogowego”,
  5. kontrolę szczegółową stanu technicznego pojazdów, wpływającą na stan infrastruktury drogowej z użyciem mobilnych jednostek diagnostycznych, zakupionych w ramach realizacji projektu „Wzmocnienie potencjału Inspekcji Transportu Drogowego”,
  6. szczegółową kontrolę w zakresie wymogu posiadania przez przewoźników zezwoleń na przejazd pojazdem nienormatywnym oraz przestrzegania warunków w nich określonych,
  7. prowadzenie postępowań i nakładanie sankcji na inne podmioty wykonujące czynności związane z przewozem drogowym, jeżeli podmioty te miały wpływ lub godziły się na powstanie naruszeń,
  8. prowadzenie kontroli w celu ochrony nawierzchni dróg publicznych przed ich degradacją, związanych z przejazdem pojazdów nienormatywnych, którymi wykonywany jest przewóz drogowy drewna w ramach realizacji porozumienia
    o współdziałaniu Inspekcji Transportu Drogowego i Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe,
  9. współpracę z zarządami dróg w celu przebudowy istniejących punktów, a także projektowania i budowy nowych bezpiecznych miejsc parkingowych przeznaczonych do postoju pojazdów realizujących przewozy drogowe oraz umożliwiających przeprowadzanie uprawnionym organom kontroli drogowych pojazdów ciężarowych        i autobusów,
  10. zapewnienie użytkowania w możliwie największym stopniu budowanych punktów kontrolnych wyposażonych w preselekcyjne wagi umożliwiające typowanie pojazdów, powstające w ramach wspólnego systemu kontroli parametrów pojazdów, który jest efektem współpracy pomiędzy Inspekcją Transportu Drogowego a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad.

  IV. Działania w pozostałych obszarach.

1. W zakresie prowadzonych kontroli na drogach.

  1. prowadzenie przez inspektorów WITD w Lublinie kontroli na drogach, w wyznaczonych punktach kontroli, z uwzględnieniem zadań określonych w „Ramowym Planie Kontroli Inspekcji Transportu Drogowego w 2024  roku”, zwanym dalej „RPK”, tj. 11.761 kontroli, przy założeniu, że 5.881 kontroli będzie dotyczyło przewoźników zagranicznych;
  2. realizację w ramach RPK minimum 8% kontroli (941 kontroli) drogowych dotyczących drogowego przewozu towarów niebezpiecznych;
  3. prowadzenie działań kontrolnych w zakresie kontroli stanu technicznego pojazdów (5562 kontroli), w tym kontroli emisji spalin pojazdów (118 kontroli) zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia
    5 listopada 2019 r. w sprawie kontroli ruchu drogowego (Dz.U. poz. 2141);
  4. szczegółową kontrolę przewozu odpadów i międzynarodowego przewozu odpadów ze szczególnym uwzględnieniem głównych szlaków drogowych oraz dróg w obrębie granic wewnątrzwspólnotowych, w związku ze zniesieniem kontroli granicznych na granicach między państwami należącymi do strefy Schengen, przy czym liczba kontroli w tym zakresie powinna stanowić minimum 2% (235 kontroli) ogólnej liczny skontrolowanych pojazdów, w ramach RPK;
  5. prowadzenie kontroli w zakresie rodzaju używanego paliwa w pojazdach samochodowych na poziomie minimum 0,5% ogólnej liczny skontrolowanych pojazdów (59 kontroli), w ramach RPK; realizacja zadań Inspekcji w tym zakresie będzie obejmować kontrole znacznika Solvent Yellow 124 w celu sprawdzenia ewentualnego stosowania paliwa starszego rodzaju; ponadto będzie obejmować kontrole na obecność nowego znacznika ACCUTRACE™ PLUS, wykonywane wyłącznie we współpracy z Krajową Administracją Skarbową i z wykorzystaniem należącego do niej specjalistycznego sprzętu;
  6. wykonywanie kontroli dynamicznych – polegających na zatrzymywaniu pojazdów w ruchu i kierowaniu na miejsce prowadzenia kontroli, co ma zapobiegać omijaniu stałych miejsc kontroli Inspekcji, przez kierowców i przewoźników najczęściej naruszających przepisy;
  7. prowadzenie przez inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego wspólnych kontroli wraz z uprawnionymi przedstawicielami innych organów kontrolnych, w szczególności następujących działań z Policją: 
    • „Bus&Truck” – akcji ukierunkowanej na ujawnianie i eliminowanie nieprawidłowości występujące w przewozie drogowym osób i rzeczy;
    • „Bezpieczny weekend” – akcji mającej na celu poprawę bezpieczeństwa i porządku 
      w ruchu drogowym podczas tzw. ”długich weekendów”; 
    • „Alkohol i narkotyki” – akcji ukierunkowanej na ujawnianie i eliminowanie z ruchu kierujących pojazdami po spożyciu alkoholu lub w stanie po użyciu środków działających podobnie do alkoholu;
    • „Prędkość” – akcji dotyczącej przestrzegania przez kierujących ograniczeń prędkości;
  8. organizowanie samodzielnych kontroli oraz uczestnictwo we wspólnych wzmożonych akcjach kontroli z uprawnionymi do tego organami kontrolnymi, w tym z Policją, Strażą Graniczną, Krajową Administracją Skarbową, Państwową Inspekcją Pracy, Inspekcją Weterynaryjną, Inspekcją Ochrony Środowiska oraz Inspekcją Ochrony Roślin i Nasiennictwa ukierunkowanych na kontrolę przestrzegania przez kierowców poszczególnych regulacji prawnych, a w szczególności na:
    • kontrolę przestrzegania przez kierowców przepisów o czasie pracy kierowców;
    • kontrolę przepisów normujących dostęp do rynku i zawodu, w tym w szczególności posiadania odpowiednich licencji, zezwoleń oraz zaświadczeń;
    • kontrolę warunków przewozu towarów niebezpiecznych;
    • kontrolę warunków przewozu żywych zwierząt;
    • kontrolę warunków technicznych i niezbędnego wyposażenia pojazdów, w szczególności dopuszczalnej masy, nacisków osi pojazdów;
    • kontrolę przepisów ochrony środowiska, w tym regulacji dotyczących transportu odpadów i międzynarodowego przemieszczania odpadów;
    • kontrolę rodzaju używanego paliwa w pojazdach mechanicznych;
    • kontrolę warunków i zasad przewozu w trybie ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów i obrotu paliwami opałowymi;
    • kontrolę przewozu produktów roślinnych objętych nadzorem fitosanitarnym.
  9. kontrolę warunków transportu drogowego żywych zwierząt, w ilości minimum 1,2% (141 kontroli) ogólnej liczby kontrolowanych pojazdów;
  10. kontrolę warunków przewozu szybko psujących się artykułów żywnościowych  (ATP)           w ilości minimum 3% (353 kontroli) ogólnej liczby kontrolowanych pojazdów;
  11. typowanie przedsiębiorstw najczęściej naruszających przepisy celem przeprowadzenia szczegółowych kontroli;
  12. kontrole przewozu żywych zwierząt, które mają na celu zwalczanie ognisk afrykańskiego pomoru świń (ASF);
  13. podejmowanie działań kontrolnych zmierzających do ujawniania oraz sankcjonowania rażących naruszeń związanych z przekraczaniem dopuszczalnych norm masy całkowitej pojazdów o dmc do 3,5 tony;
  14. kontrolę wprowadzanych do obrotu ciśnieniowych urządzeń transportowych;
  15. kontrolę przestrzegania okresowych ograniczeń oraz zakazu ruchu niektórych pojazdów po drogach;
  16. podejmowanie działań we współpracy z Państwowym Gospodarstwem Leśnym „Lasy Państwowe” w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i porządku na drogach publicznych w związku z przewozami drogowymi drewna.

2. W zakresie prowadzonych kontroli w przedsiębiorstwach.

  1. prowadzenie kontroli przedsiębiorców zgodnie z „Ramowym Planem Kontroli Inspekcji Transportu Drogowego w 2024 roku” (206 kontroli lub 92.826 dni czas pracy kierowców), z uwzględnieniem podziału w zależności od rodzaju wykonywanych przewozów drogowych w kategoriach: krajowe przewozy drogowe osób, krajowe przewozy drogowe rzeczy, międzynarodowe przewozy drogowe osób i międzynarodowe przewozy drogowe rzeczy;
  2. kontrolę przedsiębiorców w zakresie przestrzegania przez nich regulacji dotyczących dostępu do rynku, w szczególności dotyczących realizacji wymogu posiadania bazy transportowej wymaganych kompetencji zawodowych oraz odpowiedniej zdolności finansowej;
  3. typowanie na podstawie funkcjonującego systemu oceny ryzyka przedsiębiorstw podlegających wzmożonym kontrolom w siedzibie;
  4. prowadzenie w ramach zaplanowanych kontroli w siedzibach przedsiębiorstw kontroli przepisów w zakresie przestrzegania czasu pracy przez przedsiębiorców osobiście wykonujących przewozy drogowe oraz osób niezatrudnionych przez przedsiębiorcę, lecz osobiście wykonujące przewozy drogowe na jego rzecz;
  5. prowadzenie kontroli przedsiębiorstw zajmujących się przewozem drogowym towarów niebezpiecznych pod względem wypełniania przez przedsiębiorcę obowiązku wyznaczania doradcy ds. bezpieczeństwa przewozu towarów niebezpiecznych oraz innych obowiązków wynikających z przepisów krajowych i międzynarodowych w zakresie  przewozu drogowego towarów niebezpiecznych;
  6. kierowanie w przypadkach stwierdzenia przesłanek określonych przepisami wniosków dotyczących wszczęcia postępowania w zakresie utraty dobrej reputacji.

3. W zakresie wykorzystania wyników kontroli przeprowadzonych na drogach
i w przedsiębiorstwach.

  1. formułowanie wniosków pokontrolnych, o wszczęcie postępowań:
    • karnych, karno-skarbowych,
    • w sprawach o wykroczenia,
    • przez organy Państwowej Inspekcji Pracy,
    • przewidzianych w umowach międzynarodowych w stosunku do przedsiębiorców zagranicznych.
  2. prowadzenie ewidencji stwierdzonych naruszeń oraz jej analizowanie i wykorzystywanie do planowania akcji kontrolnych oraz wyznaczania kierunków działań na obszarze województw;
  3. wykorzystywanie informacji zawartych w centralnej ewidencji naruszeń oraz informacji uzyskanych w związku ze swoją działalnością do planowania kontroli oraz poprawy skuteczności pracy Inspekcji;
  4. podejmowanie przez inspektorów cyklicznych prób przeprowadzenia kontroli w stosunku do przedsiębiorców niepoddających się lub uniemożliwiających przeprowadzenie kontroli w siedzibach przedsiębiorstw;
  5. wykorzystywanie przez WITD informacji zawartych w raportach o zdarzeniach zaistniałych podczas przewozu towarów niebezpiecznych do planowania oraz poprawy skuteczności działań Inspekcji.

4. W zakresie innych kompetencji przypisanych Inspekcji Transportu Drogowego

  1. prowadzenie w ramach kompetencji przyznanych Wojewódzkim Inspektorom Transportu Drogowego w ustawie z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1466) postępowań administracyjnych w sprawie nałożenia kary pieniężnej, w przypadku ujawnienia przez funkcjonariusza Policji naruszeń przewidzianych w u.t.d., popełnionych przez krajowego przewoźnika drogowego;
  2. prowadzenie przez WITD  doraźnych i planowanych kontroli w organach wydających licencje i zezwolenia w krajowym transporcie drogowym oraz zaświadczenia do wykonywania krajowego niezarobkowego przewozu drogowego w ramach nadzoru określonego w art. 86 ust. 2 u.t.d., na podstawie zatwierdzonych przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego planów kontroli wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego;
  3. prowadzenie przez WITD kontroli wprowadzanych do obrotu ciśnieniowych urządzeń transportowych oraz materiałów pirotechnicznych zgodnie z opracowywanymi planami kontroli oraz wymiana informacji  z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jako organem monitorującym funkcjonowanie systemu kontroli wyrobów;
  4. kontynuowanie realizacji projektu „Wzmocnienie potencjału Inspekcji Transportu Drogowego”(projekt w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020, oś priorytetowa II rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego, Działanie 3.1 Rozwój drogowej i lotniczej sieci TEN-T) w zakresie zakupu specjalistycznego sprzętu i pojazdów wspomagających wykonywanie kontroli drogowych. Celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez zwiększenie efektywności i usprawnienie działań Inspekcji Transportu Drogowego;
  5. prowadzenie terminowej obsługi finansowo-księgowej w WITD;
  6. rozliczanie i windykacja publicznoprawnych oraz cywilnoprawnych należności pieniężnych przez WITD.

5. W zakresie współdziałania z innymi organami kontrolnymi oraz środowiskiem transportowym. 

  1. współpraca na podstawie zawartych porozumień m.in. z Policją, Państwową Inspekcją Pracy, Krajową Administracją Skarbową, Strażą Graniczną, Inspekcją Ochrony Roślin i Nasiennictwa, Inspekcją Weterynaryjną, Transportowym Dozorem Technicznym, Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Inspekcją Ochrony Środowiska, Najwyższą Izbą Kontroli;
  2. wzajemne przekazywanie informacji dotyczących bezpieczeństwa i porządku ruchu na drogach publicznych oraz zwalczania przestępstw gospodarczych (w tym nielegalnego wwozu paliwa) dokonywanych w zakresie transportu drogowego lub w związku z tym transportem, z uwzględnieniem właściwości i kompetencji tych organów oraz zadań Inspekcji;
  3. udział, współpraca i koordynacja wzajemnych akcji kontrolnych z innymi organami kontrolnymi na terenie województwa i w obszarach przygranicznych, w tym wykonywanych w godzinach nocnych oraz w weekendy i dni świąteczne, dotyczących między innymi zwalczania przestępstw gospodarczych (w tym nielegalnego wwozu paliwa i innych towarów wrażliwych), spełniania wymagań dotyczących zezwoleń określonych w umowach międzynarodowych, tematycznych kontroli w zakresie przewozu osób i rzeczy, zgodnie z właściwością i kompetencją ww. organów;
  4. kontynuowanie współpracy w ramach powołanej Społecznej Rady Konsultacyjnej przy Lubelskim Wojewódzkim Inspektorze Transportu Drogowego z przedstawicielami stowarzyszeń przewoźników drogowych o charakterze lokalnym;
  5. współpraca między Inspekcją Transportu Drogowego oraz Państwową Inspekcją Pracy w zakresie przekazywania informacji związanych z delegowaniem kierowców w transporcie drogowym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  6. współpraca z właściwymi organami innych państw członkowskich dotycząca delegowania kierowców w transporcie drogowym, w tym w zakresie występowania za pośrednictwem systemu IMI z wnioskiem o egzekucję kary pieniężnej do właściwego organu państwa członkowskiego siedziby przewoźnika drogowego delegującego kierowcę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

6. Podejmowanie działań informacyjno – edukacyjnych kształtujących wizerunek Inspekcji Transportu Drogowego jako specjalistycznej jednostki kontrolnej.  

Działania informacyjne realizowane przez WITD, których celem jest informowanie opinii publicznej o działalności kontrolnej Inspekcji, a także podejmowanych inicjatywach, w tym edukacyjno-informacyjnych oraz promowanie zasad i przepisów obowiązujących nie tylko w transporcie ciężkim, realizowane są z wykorzystaniem m.in. serwisu internetowego WITD Lublin (https://www.witd.lublin.pl) oraz mediów lokalnych tj. radia, telewizji i prasy.

W ramach powyższego, należy wyszczególnić:

  1. Kontynuowanie realizacji projektów edukacyjnych skierowanych do uczniów szkół średnich w ramach projektu „Szanuj zasady, chroń życie”;
  2. Kontynuowanie działań informacyjnych promujących zaangażowanie WITD w zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom i młodzieży, dojeżdżającym komunikacją zbiorową do placówek oświatowych oraz bezpieczeństwa w trakcie autokarowych wyjazdów wakacyjnych i zimowych w ramach projektów: „Bezpieczny Autokar”
    i „Bezpieczna droga do szkoły”;
  3. Rozwijanie działalności WITD w Internecie stanowiącym jeden z głównych kanałów komunikacji z odbiorcami poprzez opracowywanie i dystrybucję materiałów informacyjnych oraz audiowizualnych o tematyce poświęconej zagadnieniom bezpieczeństwa ruchu drogowego;
  4. Kontynuacja oraz rozwijanie współpracy z mass mediami w zakresie popularyzacji bezpieczeństwa ruchu drogowego, przekazywania zasad prawidłowego zachowania się na drodze, propagowania nowych inicjatyw BRD, a także realizowanych przez ITD projektów bezpośrednio wpływających na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym, wzmacniających potencjał ITD, kształtujących otoczenie dla profesjonalnego transportu oraz tworzących warunki dla przestrzegania zasad uczciwej konkurencji na rynku transportowym, w tym w szczególności w ramach tematycznych audycji radiowych i programów telewizyjnych;
  5. Inicjowanie współpracy z instytucjami, służbami, stowarzyszeniami oraz organizacjami pozarządowymi w ramach realizacji projektów społecznych, w tym  w akcjach społecznych i kampaniach informacyjnych oraz udział w targach, eventach, spotkaniach branżowych, których celem jest promowanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym i dobrych praktyk oraz kształtowanie świadomości użytkowników dróg;

7. Realizacja projektu „Wzmocnienie potencjału Inspekcji Transportu Drogowego”

Projekt „Wzmocnienie potencjału Inspekcji Transportu Drogowego” był realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, działanie 3.1. Rozwój drogowej i lotniczej sieci TEN-T, III osi priorytetowej Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego. Budżet projektu wynosił: 66 740 873,08 zł, w tym: pochodzących z budżetu środków europejskich: 56.729.742,11 zł, pochodzących z budżetu państwa: 10 011 130,97 zł. Rzeczywista wartość poniesionych kosztów wyniosła: 66 720 927,90 zł, w tym: pochodzących z budżetu środków europejskich: 56 712 788,71 zł, pochodzących z budżetu państwa: 10 008 139,19 zł. Wydatkowanie środków przeznaczonych na realizację projektu jest na poziomie 99,79% (stosunek kwoty środków wydatkowanych do kwoty środków zaplanowanych).

Głównym celem projektu  była poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez zwiększenie efektywności działań kontrolnych Inspekcji Transportu Drogowego, w związku  z zakupem nowoczesnego sprzętu i pojazdów wraz z wyposażeniem. Dzięki realizacji projektu ITD została wyposażona w nowoczesny i zaawansowany technicznie oraz technologicznie sprzęt, pojazdy oraz pakiet specjalistycznych szkoleń pozwalających zwiększyć efektywność przeprowadzanych kontroli, co przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ograniczenia negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne.

 Cele szczegółowe projektu to m.in.:

  • ochrona środowiska poprzez działania mające na celu ograniczenie negatywnego wpływu  transportu drogowego na zanieczyszczenie powietrza i emisję gazów cieplarnianych,
  • zapewnienie uczciwej konkurencji w transporcie drogowym.

Przedmiotowy projekt był projektem nieinfrastrukturalnym, zakupowym. W ramach projektu WITD Lublin otrzymało:

  1. 4 zestawy kontrolne do kontroli pojazdów i tachografów – sprzęt pozwalający na zwiększenie wykrywalności urządzeń służących między innymi do fałszowania zapisów urządzeń rejestrujących, fałszowania sygnału w komputerze pokładowym o odpowiednim dozowaniu płynu „Adblue”; zestaw kontrolny obejmuje  między innymi: miernik cęgowy do bezinwazyjnego pomiaru prądu w instalacjach elektrycznych tachografów, urządzenie kalibracyjne do sprawdzenia parametrów kalibracyjnych tachografu, kamerę endoskopową z możliwością robienia zdjęć, tester diagnostyczny z możliwością podłączenia do złącza diagnostycznego pojazdu;
  2. 4 samochody typu furgon wraz ze specjalistycznym wyposażeniem, w skład którego wchodzi między innymi: przedział biurowy (z zabudowanymi szafkami i sprzętem informatycznym: drukarką i komputerem przenośnym dla każdego członka załogi), agregat, dymomierz, wagi samochodowe, termometr laserowy, przymiar wstęgowy, aparat cyfrowy, alkomat, świetlny dysk sygnalizacyjny, tester diagnostyczny EOBD wraz z licencją;
  3. 1 mobilna jednostka diagnostyczna składająca się z mobilnej linii diagnostycznych  oraz pojazdu do jej przewożenia, będący w pełni automatycznymi urządzeniami służącymi do kompleksowej kontroli stanu technicznego pojazdów na drodze.  

Beneficjentem  i podmiotem odpowiedzialnym za realizację projektu oraz zarządzanie zakupionymi środkami trwałymi jest Główny Inspektor Transportu Drogowego z siedzibą w Warszawie (GITD). Ww. składniki zostały przekazane w nieodpłatne użytkowanie WITD zgodnie z  porozumieniem z dnia 6 grudnia 2017 r. zawartym pomiędzy WITD a GITD. Realizacja rzeczowa projektu została zakończona z dniem 30 września 2023 r.                    

V. Podsumowanie.

Podstawą do opracowania kierunków działań tut. Inspektoratu są kierunki działań wytyczone przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego, doświadczenie i wyniki dotychczas prowadzonych działań kontrolnych w ramach posiadanych uprawnień.

Informacje dotyczące określonych wartości liczbowych i procentowych, w zakresie minimalnych liczb wykonanych przez WITD w Lublinie kontroli, zostały określone w Ramowym Planie Kontroli Inspekcji Transportu Drogowego w roku 2024 zaakceptowanym przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego i zatwierdzonym przez Ministra Infrastruktury.

Accessibility Toolbar