W piątek (13.10) inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Lublinie, przeprowadzili na terenie Lublina ważenia pojazdów dostawczych. Statystyki jednoznacznie wskazują, iż przekroczenie ładowności pojazdu dostawczego to jedna z najpowszechniejszych nieprawidłowości stwierdzana podczas kontroli Inspekcji Transportu Drogowego.
W działaniach wykorzystano m.in. motocykl i choć ważenia prowadzono w Kalinówce, to pojazdy były sprowadzane z okolic lubelskich centrów logistycznych i placów budów. Łącznie zważono 10 pojazdów. W dziewięciu przypadkach masa rzeczywista pojazdu przekraczała dopuszczalną masę całkowitą pojazdu wpisaną w dowodzie rejestracyjnym. Zatrzymano także 2 dowody rejestracyjne z uwagi na zły stan techniczny pojazdów. Na kierujących nałożono 9 mandatów karnych. Dzisiejszy rekordzista, zamiast 3500 kg, ważył 7100 kg, za co otrzymał mandat karty w maksymalnej kwocie 3.000 złotych. Aby kontynuować dalsze przewozy, pojazdy musiały zostać rozładowane na miejscu kontroli. W krótkim czasie w Kalinówce powstał sporych rozmiarów punkt przeładunkowy. Aby odciążyć niektóre z pojazdów, na plac kontroli przyjeżdżały dwa, a w jednym przypadku nawet trzy pojazdy, na które przeładowano nadmiarowy ładunek.
Należy zaznaczyć, iż poruszanie się po drogach pojazdów przeładowanych ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu powoduje, przede wszystkim znaczne wydłużenie drogi hamowania, a także zwiększa ryzyko utraty stateczności pojazdu podczas wykonywania manewrów zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu. Ma także bardzo istotny wpływ na prawidłowe działanie układu kierowniczego, zawieszenia, ogumienia i powoduje znaczące zwiększenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery.
Ale to nie jedyny negatywny skutek. Przeciążanie pojazdów dostawczych to także nieuczciwa konkurencja dla legalnych, licencjonowanych przewoźników wykonujących przewozy pojazdami ciężarowymi o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony.