Naczepę z poważnie uszkodzonym układem hamulcowym ujawnili inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Lublinie. Rutynowa kontrola pojazdu transportującego kruszywo z Łagowa do Chełma zakończyła się zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego naczepy oraz karą pieniężną dla przewoźnika. Możliwe jest również cofnięcie uprawnień licencyjnych.
W czwartek (29.02) w Annopolu na drodze krajowej nr 74, inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Lublinie zatrzymali zespół pojazdów, którym wykonywany był krajowy transport drogowy kruszywa. W trakcie kontroli stanu technicznego naczepy, przy wykorzystaniu stanowiska rolkowego mobilnej jednostki diagnostycznej stwierdzono, że przewóz wykonywany był pomimo uszkodzenia układu hamulcowego naczepy.
W czasie badania skuteczności sił hamowania hamulca roboczego i postojowego na urządzeniu rolkowym wykazano, że maksymalna siła hamowania hamulca roboczego na prawym kole (oś 3) wyniosła 17,463 kN, natomiast na lewym kole 0.572 kN. Zatem różnica sił hamowania między kołami wyniosła 96,73%, co przekroczyło wartość dopuszczalną (30%). Ponadto badanie wskaźnika skuteczności hamowania wykazało, że suma sił hamowania hamulca roboczego wyniosła 70,671 kN, a postojowego 25,209 kN. Wskaźnik siły hamowania dla hamulca roboczego osiągnął wartość zatem 21.19%, a postojowego 7,56%, co również nie spełnia norm. Zgodnie z rozporządzeniem o warunkach technicznych pojazdów wskaźnik skuteczności hamowania określono: dla hamulca roboczego jako 40%, a dla postojowego 20%. Usterka została zakwalifikowana jako usterka niebezpieczna.
Zatrzymano dowód rejestracyjny naczepy i zakazano dalszej jazdy do czasu usunięcia usterki. Wobec przewoźnika zostanie wszczęte postępowanie administracyjne zmierzające do nałożenia 2.000 zł kary pieniężnej. Wykonywanie transportu drogowego pojazdem z tak poważną usterką techniczną, jest także przesłanką do cofnięcia uprawnień licencyjnych przewoźnika.