Przejdź do treści

Zagadkowy transport odpadów niebezpiecznych

Zdjecie miejsca kontroli

Aż cztery różne podmioty poniosą odpowiedzialność za przewóz odpadów niebezpiecznych z licznymi nieprawidłowościami. Oprócz przewoźnika, odpowiedzialność poniesie także nadawca, załadowca i odbiorca feralnego ładunku.

W czwartek, 4 listopada w Worońcu (DK 2) inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Lublinie zatrzymali do rutynowej kontroli samochód ciężarowy przewożący 2.220 kg odpadów ropopochodnych posiadających status odpadów niebezpiecznych. Ładunek był umieszczony w 21 bębnach stalowych (beczkach). Zgodnie z kartami przekazania odpadu transport realizowano z Małaszewicz do Gliwic. Z uwagi na niezgodności ze stanem faktycznym (w karcie przekazania odpadów widniał inny przewoźnik, a transport zatrzymano w kierunku do Małaszewicz) inspektorzy zaczęli mieć wątpliwości, co do legalności tego przewozu.

O zdarzeniu natychmiast poinformowano Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska. Na miejsce kontroli przyjechał inspektor ochrony środowiska w celu ustalenia m.in. legalności oraz rodzaju przewożonych odpadów. Z uwagi na nieprawidłowy sposób ustawienia kilku bębnów stalowych (wiekiem do dołu), niezwykle istotne było jednoznaczne określenie, jaki faktycznie odpad jest przewożony. Ostatecznie potwierdzono, że ładunek ma właściwości łatwopalne, gdyż są to pozostałości oleju napędowego i benzyn.

Ustalono także, że ładunek odpadów faktycznie należy do przedsiębiorcy z Małaszewicz, który nadał go 13.10.2021 r. w celu unieszkodliwienia przez podmiot z Gliwic. Z uwagi na stwierdzone przez odbiorcę niezgodności dotyczące rodzaju i zawartości ładunku, nakazano firmie będącej ich właścicielem zabranie tych odpadów z powrotem do Małaszewicz.  

Wobec przewoźnika zostanie wszczęte postępowanie administracyjne zagrożone karą pieniężną w kwocie nawet 10.000 za przewóz towaru niebezpiecznego:

  • bez dokumentu przewozowego,
  • w sposób niepozwalający na jego identyfikację,
  • z naruszeniem przepisów dotyczących rozmieszczania i mocowania ładunków, oraz
  • bez wymaganego oznakowania sztuk przesyłki lub opakowania zbiorczego

W związku ze stwierdzonymi naruszeniami będą także prowadzone postępowania administracyjne wobec pozostałych uczestników przewozu tj. nadawcy, załadowcy i odbiorcy w zakresie określenia ich odpowiedzialności za stwierdzone podczas kontroli naruszenia.

Accessibility Toolbar