Przejdź do treści

Kontrole pojazdów dostawczych. Współpraca Inspekcji Transportu Drogowego z Policją

Zdjęcie z miejsca kontroli

W środę (10.05) Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego w Lublinie, wraz z Wydziałem Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Lublinie, przeprowadzili na terenie Lublina ważenia pojazdów dostawczych. Statystyki z wcześniejszych lat jednoznacznie wskazują, iż przekroczenie ładowności pojazdu to jedna z „najpopularniejszych” nieprawidłowości stwierdzana podczas kontroli Inspekcji Transportu Drogowego.

W działaniach, na szeroką skalę, wykorzystano motocykle i choć ważenia prowadzono w Kalinówce, to pojazdy były sprowadzane z okolic lubelskich centrów logistycznych i placów budów. Łącznie zważono 56 pojazdów. Ujawniono 38 wykroczeń polegających na przekroczeniu dopuszczalnej masy całkowitej oraz niezabezpieczeniu ładunku. Zatrzymano także 5 dowodów rejestracyjnych z uwagi na zły stan techniczny pojazdów i brak badań technicznych. Na kierujących nałożono 38 mandatów karnych. Dzisiejszy rekordzista zamiast 3500 kg ważył 7400 kg, za co otrzymał mandat karty w kwocie 3.000 złotych. Aby kontynuować dalsze przewozy, pojazdy musiały zostać rozładowane na miejscu kontroli.

Należy zaznaczyć, iż poruszanie się po drogach pojazdów przeładowanych ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu powoduje, przede wszystkim znaczne wydłużenie drogi hamowania, a także zwiększa ryzyko utraty stateczności pojazdu podczas wykonywania manewrów zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu. Ma także bardzo istotny wpływ na prawidłowe działanie układu kierowniczego, zawieszenia, ogumienia i powoduje znaczące zwiększenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery.

Ale to nie jedyny negatywny skutek. Przeciążanie pojazdów dostawczych to także nieuczciwa konkurencja dla legalnych, licencjonowanych przewoźników wykonujących przewozy pojazdami ciężarowymi o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3500 kg.

Możemy także potwierdzić, że współpraca służb w zakresie kontroli ważeniowych pojazdów dostawczych będzie kontynuowana, gdyż niewątpliwie przynosi efekt w postaci poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Accessibility Toolbar