Przejdź do treści

Wyłącznik tachografu i emulator AdBlue

Zdjęcie kontrolowanego samochodu

Ujawnienie nielegalnych wyłączników: tachografu i systemu SCR to wynik kontroli bułgarskiej ciężarówki jadącej do Rosji. Kierowca będzie kontynuował dalszą jazdę dopiero po naprawie pojazdu i uiszczeniu 12.000 złotych kaucji na poczet grożącej przewoźnikowi kary pieniężnej.

W piątek 5 marca 2021 r., w okolicach Koroszczyna na drodze krajowej nr 68, lubelscy inspektorzy transportu drogowego zatrzymali do kontroli samochód ciężarowy z przyczepą, którym przewoźnik bułgarski wykonywał międzynarodowy transport drogowy rzeczy z Bułgarii do Rosji.

W trakcie czynności kontrolnych stwierdzono, że do tachografu podłączone zostało niedozwolone urządzenie służące do fałszowania czasu pracy kierowcy (wyłącznik tachografu). Powyższa przeróbka pozwalała na dowolne wyłączanie pracy nadajnika tak, że pomimo ruchu pojazdu tachograf rejestrował okres odpoczynku.

Dodatkowe badanie pojazdu na pomocą testera OBD wykazało, że manipulacji poddano także system redukcji katalitycznej tlenków azotu (SCR) znajdujących się w spalinach, gdyż do magistrali CAN dołączony został emulator AdBlue, co skutkowało tym, że samochód emitował do atmosfery nieoczyszczone spaliny, zawierające zwiększoną ilość szkodliwych substancji.

Zatrzymano dowód rejestracyjny pojazdu, na kierującego nałożono 200 złotych mandatu karnego, a wobec przewoźnika zostanie wszczęte postępowanie administracyjne. Na poczet grożącej przewoźnikowi kary pieniężnej pobrano 12.000 złotych kaucji.

Accessibility Toolbar