Przejdź do treści

Za ciężkie ładunki szamb

Zdjęcie ciągnika przewożącego szamba

Ponad 50 ton, zamiast dopuszczalnych 40 ton, ważyła  ciężarówka przewożąca betonowe zbiorniki szamb. Dwa mocno przeładowane zestawy wycofali z ruchu inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Lublinie.

W poniedziałkową noc (17.07), inspektorzy z WITD w Lublinie zatrzymali, na drodze ekspresowej S12, dwa transporty betonowych szamb. Ładunki przewożono z okolic Radomia do Chełma i Zamościa. Po zważeniu okazało się, że dwa pojazdy są mocno przeładowane. Pierwszy ważył 50,5 ton, zamiast wymaganych 40 ton. Drugi z pojazdów był  tylko nieco lżejszy, a waga pokazała 48,7 ton.

Dodatkowo stwierdzono także inne naruszenia, m.in. skrócenie dziennego okresu odpoczynku oraz wykonywanie transportu pojazdem posiadającym niebezpieczną usterkę techniczną tj. wycieki oleju hydraulicznego z żurawia (HDS) oraz oleju napędowego ze zbiornika paliwa.

Kierowców ukarano mandatami karnymi na łączną kwotę 1.000 złotych. Wobec przedsiębiorców zostały wszczęte postępowania administracyjne o nałożenie kar pieniężnych w łącznej wysokości 33.000 zł. Przeładowane i niesprawne pojazdy nie mogły w takim stanie poruszać się po drogach. Przed kontynuacją przejazdu dokonano częściowego rozładunku.

Zaznaczyć należy, że przeładowane pojazdy stanowią realne zagrożenie w ruchu drogowym, gdyż zwiększona masa bezpośrednio wpływa na układ hamulcowy, opony i zawieszenie pojazdu. Droga hamowania przeciążonego samochodu będzie zawsze dłuższa, co w krytycznej sytuacji może przesądzić o bezpiecznym zatrzymaniu pojazdu lub… wypadku drogowym !

Przypomnieć należy, że na początku czerwca, w okolicach Kielc (S 7) doszło już do  wypadku, w wyniku którego śmierć poniósł 26-letni kierowca zestawu przewożącego szamba. Tragiczne skutki wspomnianego zdarzenia wynikały m.in. z faktu, że prowadzony przez niego pojazd był przeciążony i nie zdążył wyhamować przed poprzedzającym go innym pojazdem.

Jak widać powyżej, nie wszyscy kierowcy i przedsiębiorcy wyciągnęli należyte wnioski z tego zdarzenia.

Accessibility Toolbar